Detailed Information on Publication Record
2016
Artkino Pictures Argentina: a Window to the Communist Europe in Buenos Aires Screens (1954–1970)
GALVAN, Valeria and Michal ZOUREKBasic information
Original name
Artkino Pictures Argentina: a Window to the Communist Europe in Buenos Aires Screens (1954–1970)
Name in Czech
Artkino Pictures Argentina: Okno do komunistické Evropy skrze filmová plátna Buenos Aires (1954–1970)
Authors
GALVAN, Valeria (32 Argentina) and Michal ZOUREK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Politické vedy, Banská Bystrica, Univerzita Mateja Bela, Fakulta politických vied a medzinárodných vzťahov, 2016, 1335-2741
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60101 History
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/75081431:_____/16:00000938
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech)
Studená válka; Latinská Amerika; Komunistická zahraniční propaganda; Filmový průmysl; Kulturní prostředníci
Keywords in English
Cold War; Latin America; Communist Foreign Propaganda; Film Industry; Cultural Mediators
Změněno: 17/2/2017 15:26, Hana Dlouhá
V originále
The aim of this paper is to study a specific aspect of the Soviet foreign propaganda policy in Latin America: its cultural influence through the export of films. Renewed after Stalin´s death, Communist cultural propaganda concentrated on gaining the favor of foreign public. Particularly in Argentina, several propaganda techniques were implemented. Although the export of films was just one of them, it soon became very successful thanks to the collaboration of a local cultural mediator, the film distribution company Artkino Pictures, as well as its owner and founder, Argentino Vainikoff. His expertise in the field actually gained him a new business deal with Czechoslovak filmography, which somewhat contested USSR imaginary.
In Czech
Cílem článku je analýza specifických aspektů sovětské zahraniční propagandy v Latinské Americe: její kulturní vliv prostřednictvím export filmu. Po Stalinově smrti se kulturní propaganda stala významnou součástí zahraniční politiky. Na příkladu Argentiny jsou analyzovány některé techniky na příkladu filmu, který se zde stal díky spolupráci s místními podnikateli velmi úspěšným.