D
2016
Fatigue failure mechanisms of thin-walled hybrid plate girders
JUHÁS, Pavol
Základní údaje
Originální název
Fatigue failure mechanisms of thin-walled hybrid plate girders
Název česky
Únavové porušování tenkostěnných kombinovaných ocelových nosníku
Autoři
JUHÁS, Pavol (703 Slovensko, garant, domácí)
Vydání
České Budějovice, MATEC Web of Conferences 93 (2017): 8th International Scientific Conference Building Defects (Building Defects 2016), od s. 38-43, 6 s. 2016
Nakladatel
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Další údaje
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
20101 Civil engineering
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Kód RIV
RIV/75081431:_____/16:00000933
Organizační jednotka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Klíčová slova česky
ocelové pruty; kombinovaný průřez; lokální stabilita; tenká stěna; statické zatížení; opakované zatížení; vybočovaní steny; kmitaní steny; únavová trhlina; mechanizmus porušení
Klíčová slova anglicky
steel plate; combined section; local stability; thin web; static loading; dynamic loading; buckling; vibrating; fatique crack; failure mechanism
V originále
Steel plate girders of bridges and industrial structures are usually subjected to dynamic fatigue loading. Their thin-slender webs under dynamic fatigue loading are laterally buckling and vibrating. The consequence of that can be arising and successive development of fatigue cracks along the welded connections of the thin webs with flanges and stiffeners. Therefore, the fatigue strength and life/time of thin-walled plate girders depend beside of usual material-technological and structural influences also on stability aspects. Basic knowledge about fatigue failure mechanisms of thin-walled hybrid plate girders is presented with the regard for their local stability, obtained and by theoretical an experimental analyses. The outcome of obtained results is that the fatigue consequences of thin webs vibration can be effectively reduced by appropriate reduction of their slenderness. Therefore, the empirical formula for the limitation of web slenderness has been proposed and recommended for plate girders subjected to dynamic fatigue loading.
Česky
Ocelové nosníky mostu a průmyslových konstrukcí jsou obvykle namáhaný dynamickým únavovým zatěžováním. Nové výpočtové koncepce a optimalizační analýzy vedu k navrhování tenkostěnných ocelových nosníku s vhodné materiálovou optimalizaci. Tenké steny nosníku při dynamickém únavovém zatěžování postranně vybočují a kmitají. V důsledku toho mužů vzniknut a postupně rozvíjet se únavové trhliny podél svarových spojení tenké steny s pásnicemi a výztuhami. Proto únavová pevnost a životnost tenkostěnných ocelových závisí kromě obvyklých materiálové-technologických a konstrukčních vplyvu taktéž na stabilit nich vplyvu. V příspěvku se na základě teoretické a experimentální analýzy prezentují základné znalosti o mechanizmech únavového porušovaní tenkostěnných kombinovaných ocelových nosníku z hlediska lokální stability tenkých sten. Únavové kmitaní tenkých sten muže se efektivně redukovat přiměřenou redukci jejich štíhlosti. Proto se doporučují empirická formule na limitovaní štíhlosti sten ocelových nosníku namáhaných dynamickým únavovým zatěžováním. Tato formule se doporučuji uplatnit v příslušných normových předpisech.
Zobrazeno: 29. 12. 2024 15:22