D 2014

Determinants of Education at Technical Higher Education Institutions

HRUŠKOVÁ, Lenka

Basic information

Original name

Determinants of Education at Technical Higher Education Institutions

Name in Czech

Determinanty ovlivňující výuku na technické vysoké škole

Authors

HRUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

USA, Proceedings of 2014 International Conference on Interactive Collaborative Learning, ICL 2014, p. 674-679, 6 pp. 2014

Publisher

IEEE

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

United States of America

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

RIV identification code

RIV/75081431:_____/14:00000903

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-1-4799-4437-8

Keywords (in Czech)

e-learning; efektivita; učební styl; výzkum výuky

Keywords in English

E-learning; efficiency; learning style; educational research

Tags

Změněno: 13/1/2017 13:45, Hana Dlouhá

Abstract

V originále

We live in turbulent times when nothing is permanent. On the contrary, everything is dynamically developing. What is true today may not necessarily be true tomorrow. With the gradual development of our society, the demand on human resources development system continuously develops. Among the fields with most significant changes in the last twenty years, there belongs the field of technology, and especially computer technology, with which the use of the Internet in the teaching process is closely related. Most students like when a web connected laptop or computer is used in the teaching process. Personally, I find that it is necessary to use the computer in language teaching as a means to gain expertise in German, Russian, or English. Over time, we started to think deeply about the potential of e-learning learning environment for development autonomous and self-directed learning and then also learning styles and student performance. An intuitive feeling that we can somehow correlate the learning style of students with the usage of e-learning lessons in language teaching was needed to be supported by a research.

In Czech

Žijeme v turbulentní době, ve které nic není stálé, vše se dynamicky vyvíjí. Co platí dnes, nemusí nutně platit i zítra. S postupným vývojem společnosti se kontinuálně vyvíjí také její nároky na systémy rozvoje lidských zdrojů. K nejvýraznějším změnám, ke kterým za posledních dvacet let došlo, je oblast techniky, především výpočetní techniky, se kterou je spojené i využívání internetu ve výukovém procesu. Většina studentů ráda využívá při výukovém procesu své notebooky či počítače s připojeným internetem. Osobně jsem zjistila, že je třeba v jazykové výuce využít počítače jako prostředku k získání odborných znalostí v němčině, ruštině, angličtině. Postupem času jsme začali dospívat k úvahám o potenciálu e-learningového učebního prostředí pro rozvoj autonomního a autoregulovaného učení a posléze také stylů učení a výkonu studentů. Intuitivní pocit, že může nějakým způsobem korelovat učební styl studentů s používáním e-learningové výuky při jazykové výuce bylo potřeba podložit výzkumem.