D 2016

NÁBOŽENSKÁ PEDAGOGIKA V POJETÍ DAVIDA HAYE

SIDIBE, Karim and Dana GÁLOVÁ

Basic information

Original name

NÁBOŽENSKÁ PEDAGOGIKA V POJETÍ DAVIDA HAYE

Name (in English)

DAVID HAY’S CONCEPT OF RELIGIOUS EDUCATION

Authors

SIDIBE, Karim (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Dana GÁLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Hradec Králové, MMK 2016: Mezinárodní Masarykova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky, p. 694-696, 3 pp. 2016

Publisher

Magnanimitas

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/75081431:_____/16:00000894

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-80-87952-17-7

Keywords (in Czech)

Harold Loukes; Ninian Smart; David Hay; spiritualita; vědomí souvztažnosti

Keywords in English

Harold Loukes; Ninian Smart; David Hay; spirituality; relational consciousness

Tags

Změněno: 4/1/2017 09:29, Hana Dlouhá

Abstract

V originále

Tento příspěvek se zabývá koncepcí náboženské pedagogiky Davida Haye v kontextu britské náboženské pedagogiky. Na rozdíl od koncepce Harolda Loukese, která vychází z vývojové psychologie, a od koncepce Niniana Smarta, která prosazuje výuku více náboženství a sekularizmu, je Hayova koncepce zaměřena na rozvíjení vrozené dětské spirituální mentální dispozice prostřednictvím meditace a spirituálních technik. V tomto pojetí má výuka náboženství rozvíjet vrozený dětský spirituální potenciál posilováním vědomí souvztažnosti tím, že bude zajištěno 6 klíčových podmínek spolu s třemi základními kategoriemi.

In English

This publication deals with David Hay’s concept of Religious Education in the British context. In contrast to Harold Louke’s concept which is based on developmental psychology and Ninian Smart’s concept which advocates the teaching of several religions and secularism, Hay’s concept is based on a development of natural children´s mental disposition by meditation and spiritual techniques. This concept advocates a development of children’s natural spiritual potential by enhancing relational consciousness by meeting 6 key conditions with three basic categories.