2016
			
	    
	
	
    NÁBOŽENSKÁ PEDAGOGIKA V POJETÍ DAVIDA HAYE
SIDIBE, Karim and Dana GÁLOVÁBasic information
Original name
NÁBOŽENSKÁ PEDAGOGIKA V POJETÍ DAVIDA HAYE
	Name (in English)
DAVID HAY’S CONCEPT OF RELIGIOUS EDUCATION
		Authors
SIDIBE, Karim (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Dana GÁLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
			Edition
 Hradec Králové, MMK 2016: Mezinárodní Masarykova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky, p. 694-696, 3 pp. 2016
			Publisher
Magnanimitas
		Other information
Language
Czech
		Type of outcome
Proceedings paper
		Field of Study
50300 5.3 Education
		Country of publisher
Czech Republic
		Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
		Publication form
printed version "print"
		RIV identification code
RIV/75081431:_____/16:00000894
		Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
			ISBN
978-80-87952-17-7
		Keywords (in Czech)
Harold Loukes; Ninian Smart; David Hay; spiritualita; vědomí souvztažnosti
		Keywords in English
Harold Loukes; Ninian Smart; David Hay; spirituality; relational consciousness
		
				
				Changed: 4/1/2017 09:29, Hana Dlouhá
				
		In the original language
Tento příspěvek se zabývá koncepcí náboženské pedagogiky Davida Haye v kontextu britské náboženské pedagogiky. Na rozdíl od koncepce Harolda Loukese, která vychází z vývojové psychologie, a od koncepce Niniana Smarta, která prosazuje výuku více náboženství a sekularizmu, je Hayova koncepce zaměřena na rozvíjení vrozené dětské spirituální mentální dispozice prostřednictvím meditace a spirituálních technik. V tomto pojetí má výuka náboženství rozvíjet vrozený dětský spirituální potenciál posilováním vědomí souvztažnosti tím, že bude zajištěno 6 klíčových podmínek spolu s třemi základními kategoriemi.
				In English
This publication deals with David Hay’s concept of Religious Education in the British context. In contrast to Harold Louke’s concept which is based on developmental psychology and Ninian Smart’s concept which advocates the teaching of several religions and secularism, Hay’s concept is based on a development of natural children´s mental disposition by meditation and spiritual techniques. This concept advocates a development of children’s natural spiritual potential by enhancing relational consciousness by meeting 6 key conditions with three basic categories.