D 2016

Brownfield Topic in the Czech Legislation

KRAMÁŘOVÁ, Zuzana

Basic information

Original name

Brownfield Topic in the Czech Legislation

Name in Czech

Problematika brownfieldů v legislativě České republiky

Authors

KRAMÁŘOVÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Neuveden, Procedia Engineering, p. 290-293, 4 pp. 2016

Publisher

Elsevier Ltd.

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50700 5.7 Social and economic geography

Country of publisher

Netherlands

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

RIV identification code

RIV/75081431:_____/16:00000865

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISSN

Keywords (in Czech)

brownfield; legislativa; zákon; vyhláška; územní plánování

Keywords in English

brownfield; legislation; law; decree; land-use planning

Tags

Změněno: 22/12/2016 08:43, Hana Dlouhá

Abstract

V originále

The issue of brownfields is currently a very significant factor affecting the sustainable development of the society and construction business themselves since unbuilt areas are ranked amongst the most important non-renewable sources. Despite of this undoubted significance of the topic, brownfields are hitherto not adequately supported by the Czech legislation. Due to this fact, there exists no uniform and consistent terminology and classification of this business in the Czech Republic; opinions and research approaches of various scientific and research teams are highly fragmented, and last but not least it makes education with respect to this topic of the expert community as well as general public very difficult. Currently, brownfields are discussed within land-use planning and laws and implementing Decrees (Act no. 183/2006 Coll., the Building Act, and its implementing Decree no. 500/2006 Coll.) only in general terms, and they can only be included in more general categories such as “areas for redevelopment and reuse” (brownfields intended for revitalization to the level of “environment close to nature” cannot be included), or in some cases there are very specific categories such as “pit-heap, dump, stock-pile, etc.” (future land for regeneration / redevelopment) or “old burdens and contaminated areas” (brownfields without burden and contamination cannot be included). Therefore, there is no need for consistent and good-quality land investigation using given methodology as it is the case for other topics such as development of environmental systems, environmental stability coefficient, landmarks or listed sites and buildings. Unless the concept of “brownfield“, or another relevant one-word term is introduced and the topic as a whole receives adequate support within the legislative framework of the Czech Republic, it will be very difficult to enforce regeneration / redevelopment of brownfields efficiently in practice and create comprehensive and long-term functional brownfield databases that would provide the relevant basis for selection of suitable capital investment sites in the specific territorial units to counterbalance “greenfield” capital projects.

In Czech

Problematika brownfieldů je velmi aktuálním významným faktorem ovlivňující samotný udržitelný rozvoj společnosti a výstavby, neboť nezastavěné území je řazeno mezi jedny z nejdůležitějších neobnovitelných zdrojů. I přes tuto nespornou důležitost problematiky nemají brownfieldy dosud odpovídající oporu v legislativě České republiky. Vlivem této skutečnosti dodnes neexistuje v tomto oboru v České republice jednotně užívaná terminologie a klasifikace, značně se tříští názory i výzkumné proudy jednotlivých vědeckovýzkumných skupin a také to v neposlední řadě komplikuje osvětu laické i odborné veřejnosti v oblasti této problematiky. V současné době jsou brownfieldy v rámci územního plánování v zákonech a prováděcích vyhláškách (zákon č. 183/2006 Sb., stavební zákon a jeho prováděcí vyhláška č. 500/2006 Sb.) zmiňovány pouze opisně a lze je pouze začleňovat do obecnějších kategorií jako „plochy k obnově a opětovnému využití“ (nelze sem začlenit brownfieldy určené k revitalizaci na úroveň přírodě blízkého prostředí“ nebo v některých případech kategorie zcela konkrétní, například „odval, výsypka, halda, ...“ (budoucí plochy k regeneraci) nebo „staré zátěže území a kontaminované plochy“ (nelze začlenit brownfieldy bez ekologické zátěže, kontaminace). Neexistuje tudíž potřeba problematiku v území sledovat jednotně a kvalitně danou metodikou tak, jak tomu je u jiných problematik, například územního systému ekologické stability, koeficientu ekologické stability, dominant v území nebo památkově chráněných objektů a souborů. Pokud nebude zaveden pojem „brownfield“ nebo jemu jiný odpovídající jednoslovný termín a nezíská-li problematika jako celek odpovídající oporu v legislativním rámci České republiky, bude jen velmi obtížné účinně v praxi prosazovat regeneraci brownfieldů a tvořit ucelené a dlouhodobě funkční databáze brownfieldů, které budou tvořit odpovídající základnu pro výběr vhodných investičních lokalit jednotlivých územních celků, jakožto protiváhu investičním akcím na zelené louce.