D 2016

Verification of Methodical Procedure for Determining the Traffic Volumes Using Short-term Traffic Surveys

BARTUŠKA, Ladislav, Vladislav BIBA and Karel JEŘÁBEK

Basic information

Original name

Verification of Methodical Procedure for Determining the Traffic Volumes Using Short-term Traffic Surveys

Name in Czech

Verifikace metodického postupu pro stanovení intenzit dopravy z krátkodobých dopravních průzkumů

Authors

BARTUŠKA, Ladislav (203 Czech Republic), Vladislav BIBA (703 Slovakia, belonging to the institution) and Karel JEŘÁBEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Neuveden, Procedia Engineering, p. 275-281, 7 pp. 2016

Publisher

Elsevier Ltd.

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50700 5.7 Social and economic geography

Country of publisher

Netherlands

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

RIV identification code

RIV/75081431:_____/16:00000862

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISSN

Keywords (in Czech)

intenzity dopravy; roční průměr denních intenzit dopravy; navrhování silniční infrastruktury; výpočet intenzit dopravy; TP 189

Keywords in English

traffic volume; annual daily traffic volume; designing of road infrastructure; determining the traffic volumes; TP 189

Tags

Změněno: 21/12/2016 09:56, Hana Dlouhá

Abstract

V originále

The traffic volume is frequently used measure of road capacity. Traffic volumes are suitable for urban planning, construction and upgrading of roadways or land-use planning decisions, while it is necessary to plan the construction of road infrastructure in the next few decades ahead on the basis of prognosis of road traffic. This paper outlines the problems of calculating the traffic volumes in Czech Republic. Especially the authors focus on the verification of methodical procedure for the determination of resulting traffic volumes using the short-term traffic surveys. The methodology TP 189 for determining the Annual Average Daily Traffic volumes (AADT) reflects the conversion coefficients which were statistically derived from long-term measurements of traffic intensities. It can be assumed that different traffic characters exist on different types of roads, for which no coefficients are set yet. Authors of the paper use data obtained from real long-term measurements of traffic volumes on the various categories of roads and try to determine categories of roads for which current conversion coefficients to determine AADT cannot be applied

In Czech

Intenzita dopravy je často používaným měřítkem vytíženosti silniční komunikace. Zejména jsou důležitým parametrem při urbanistickém plánování, výstavbě a modernizaci silničních komunikací nebo územně-plánovacím rozhodování, kdy je nutné plánovat výstavbu silniční infrastruktury v horizontu několika desítek let dopředu na základě prognózy vývoje automobilového provozu. Tento příspěvek nastiňuje problematiku výpočtu intenzit dopravy, zejména se autoři zaměřují na ověření metodického postupu při výpočtu intenzit dopravy z krátkodobých dopravních průzkumů. Metodika pro stanovení ročních průměrů denních intenzit dopravy zohledňuje přepočtové koeficienty, které byly získány statisticky z dlouhodobých měření intenzit. Tyto přepočtové koeficienty lze aplikovat na četnosti vozidel získané z krátkodobých měření a s jejich pomocí stanovit směrodatný roční průměr denních intenzit. Lze předpokládat, že na různých typech pozemních komunikací existují jiné charaktery provozu, pro které nejsou stanoveny přepočtové koeficienty. Autoři článku vycházeli z dat získaných z reálných měření intenzit dopravy na různých kategoriích silničních komunikací a snažili se selektovat nové kategorie silnic, pro které nelze aplikovat současné přepočtové koeficienty.