HRUBÝ, Petr and Pavla ŽIDKOVÁ. BENDING OSCILLATIONS ANALYSIS OF KINEMATIC EXCITATED PROPSHAFT. In Michael McGreevy, Robert Rita. CER Comparative European Research 2016. London: Sciemcee Publishing. p. 141-145. ISBN 978-0-9935191-3-0. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name BENDING OSCILLATIONS ANALYSIS OF KINEMATIC EXCITATED PROPSHAFT
Name in Czech ANALÝZA OHYBOVÝCH KMITŮ KINEMATICKY BUZENÉHO KLOUBOVÉHO HŘÍDELE
Authors HRUBÝ, Petr and Pavla ŽIDKOVÁ.
Edition London, CER Comparative European Research 2016, p. 141-145, 5 pp. 2016.
Publisher Sciemcee Publishing
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 10307 Acoustics
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN 978-0-9935191-3-0
Keywords (in Czech) dynamický průhyb; průběh; kinematické buzení; kloubový hřídel; vektor stavu
Keywords in English dynamic deflection; course; kinematic excitation; driveshaft; state vector
Tags KSTR4
Changed by Changed by: Hana Dlouhá, učo 19800. Changed: 1/12/2016 11:20.
Abstract
In vehicle propulsion systems, one of the major sources of driveshafts transverse oscillations excitation is kinematic excitation of the edge of a shaft due to the spatial oscillations of a drive unit. The paper presents a method for calculating the dynamic deformation of the propeller shaft due to spatial oscillations of the drive unit. For the calculation, the transfer-matrix method is used. The excitation is implemented in the calculation using the boundary conditions. It´s calculated course deflection and other state vector elements (slope of the deflection line, bending torque, shear force) along the length of the shaft, the angular velocity in the area above and bellow the resonance). The method has been tuned and verified on a real variant of the vehicle and it is in good agreement with calculations modal and spectral properties of the propshaft.
Abstract (in Czech)
V pohonech vozidel je jedním z významných zdrojů buzení příčných kmitů spojovacích hřídelí kinematické buzení okraje hřídele v důsledku prostorových kmitů pohonné jednotky. V příspěvku je uvedena metoda výpočtu dynamické deformace kloubového hřídele v důsledku prostorových kmitů pohonné jednotky. Pro výpočet je použita metoda přenosových matic. Buzení je implementováno do výpočtu využitím okrajových podmínek. Je vypočítán průběh průhybu a ostatních prvků vektorů stavu (sklon průhybové čáry, ohybový moment, posouvající síla) po délce hřídele, pro úhlovou rychlost v podrezonanční oblasti a nadrezonanční oblasti. Metoda byla odladěna a ověřena na reálné variantě vozidla a je v dobré shodě s nezávisle provedeným výpočtem modálních a spektrálních vlastností kloubového hřídele.
PrintDisplayed: 20/4/2024 15:22