Detailed Information on Publication Record
2016
BENDING OSCILLATIONS ANALYSIS OF KINEMATIC EXCITATED PROPSHAFT
HRUBÝ, Petr and Pavla ŽIDKOVÁBasic information
Original name
BENDING OSCILLATIONS ANALYSIS OF KINEMATIC EXCITATED PROPSHAFT
Name in Czech
ANALÝZA OHYBOVÝCH KMITŮ KINEMATICKY BUZENÉHO KLOUBOVÉHO HŘÍDELE
Authors
HRUBÝ, Petr and Pavla ŽIDKOVÁ
Edition
London, CER Comparative European Research 2016, p. 141-145, 5 pp. 2016
Publisher
Sciemcee Publishing
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
10307 Acoustics
Country of publisher
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN
978-0-9935191-3-0
Keywords (in Czech)
dynamický průhyb; průběh; kinematické buzení; kloubový hřídel; vektor stavu
Keywords in English
dynamic deflection; course; kinematic excitation; driveshaft; state vector
Tags
Změněno: 1/12/2016 11:20, Hana Dlouhá
V originále
In vehicle propulsion systems, one of the major sources of driveshafts transverse oscillations excitation is kinematic excitation of the edge of a shaft due to the spatial oscillations of a drive unit. The paper presents a method for calculating the dynamic deformation of the propeller shaft due to spatial oscillations of the drive unit. For the calculation, the transfer-matrix method is used. The excitation is implemented in the calculation using the boundary conditions. It´s calculated course deflection and other state vector elements (slope of the deflection line, bending torque, shear force) along the length of the shaft, the angular velocity in the area above and bellow the resonance). The method has been tuned and verified on a real variant of the vehicle and it is in good agreement with calculations modal and spectral properties of the propshaft.
In Czech
V pohonech vozidel je jedním z významných zdrojů buzení příčných kmitů spojovacích hřídelí kinematické buzení okraje hřídele v důsledku prostorových kmitů pohonné jednotky. V příspěvku je uvedena metoda výpočtu dynamické deformace kloubového hřídele v důsledku prostorových kmitů pohonné jednotky. Pro výpočet je použita metoda přenosových matic. Buzení je implementováno do výpočtu využitím okrajových podmínek. Je vypočítán průběh průhybu a ostatních prvků vektorů stavu (sklon průhybové čáry, ohybový moment, posouvající síla) po délce hřídele, pro úhlovou rychlost v podrezonanční oblasti a nadrezonanční oblasti. Metoda byla odladěna a ověřena na reálné variantě vozidla a je v dobré shodě s nezávisle provedeným výpočtem modálních a spektrálních vlastností kloubového hřídele.