D 2016

BENDING OSCILLATIONS ANALYSIS OF KINEMATIC EXCITATED PROPSHAFT

HRUBÝ, Petr a Pavla ŽIDKOVÁ

Základní údaje

Originální název

BENDING OSCILLATIONS ANALYSIS OF KINEMATIC EXCITATED PROPSHAFT

Název česky

ANALÝZA OHYBOVÝCH KMITŮ KINEMATICKY BUZENÉHO KLOUBOVÉHO HŘÍDELE

Autoři

HRUBÝ, Petr a Pavla ŽIDKOVÁ

Vydání

London, CER Comparative European Research 2016, od s. 141-145, 5 s. 2016

Nakladatel

Sciemcee Publishing

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10307 Acoustics

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

ISBN

978-0-9935191-3-0

Klíčová slova česky

dynamický průhyb; průběh; kinematické buzení; kloubový hřídel; vektor stavu

Klíčová slova anglicky

dynamic deflection; course; kinematic excitation; driveshaft; state vector

Štítky

KSTR4
Změněno: 1. 12. 2016 11:20, Hana Dlouhá

Anotace

ORIG CZ

V originále

In vehicle propulsion systems, one of the major sources of driveshafts transverse oscillations excitation is kinematic excitation of the edge of a shaft due to the spatial oscillations of a drive unit. The paper presents a method for calculating the dynamic deformation of the propeller shaft due to spatial oscillations of the drive unit. For the calculation, the transfer-matrix method is used. The excitation is implemented in the calculation using the boundary conditions. It´s calculated course deflection and other state vector elements (slope of the deflection line, bending torque, shear force) along the length of the shaft, the angular velocity in the area above and bellow the resonance). The method has been tuned and verified on a real variant of the vehicle and it is in good agreement with calculations modal and spectral properties of the propshaft.

Česky

V pohonech vozidel je jedním z významných zdrojů buzení příčných kmitů spojovacích hřídelí kinematické buzení okraje hřídele v důsledku prostorových kmitů pohonné jednotky. V příspěvku je uvedena metoda výpočtu dynamické deformace kloubového hřídele v důsledku prostorových kmitů pohonné jednotky. Pro výpočet je použita metoda přenosových matic. Buzení je implementováno do výpočtu využitím okrajových podmínek. Je vypočítán průběh průhybu a ostatních prvků vektorů stavu (sklon průhybové čáry, ohybový moment, posouvající síla) po délce hřídele, pro úhlovou rychlost v podrezonanční oblasti a nadrezonanční oblasti. Metoda byla odladěna a ověřena na reálné variantě vozidla a je v dobré shodě s nezávisle provedeným výpočtem modálních a spektrálních vlastností kloubového hřídele.
Zobrazeno: 9. 11. 2024 09:52