2016
CRITICAL ANGULAR VELOCITIES OF CARDAN SHAFT BENDING-GYRATORY VIBRATION
HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ a Pavla ŽIDKOVÁZákladní údaje
Originální název
CRITICAL ANGULAR VELOCITIES OF CARDAN SHAFT BENDING-GYRATORY VIBRATION
Název česky
KRITICKÉ ÚHLOVÉ RYCHLOSTI OHYBOVĚ-KROUŽIVÉHO KMITÁNÍ KLOUBOVÉHO HŘÍDELE CARDANOVA MECHANISMU
Autoři
HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ a Pavla ŽIDKOVÁ
Vydání
London, CER Comparative European Research 2016, od s. 131-135, 5 s. 2016
Nakladatel
Sciemcee Publishing
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
10307 Acoustics
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ISBN
978-0-9935191-3-0
Klíčová slova česky
frekvence; vlastní; kmitání; ohybové; příčné; hřídele; klouby
Klíčová slova anglicky
frequency; natural; vibration; bending; transverse; shafts; joints
Štítky
Změněno: 1. 12. 2016 11:21, Hana Dlouhá
V originále
During operation of some types of trucks, permanent flexural deformations of propshafts between an engine and a gearbox appear. This paper theoretically explains and exemplifies causes of these deformations. Propshafts are in the steady state stressed by the dynamic exciter bending torques of harmonic course and their vectors are perpendicular to the rotating plane of an appropriate fork of Hook´s joint. The mentioned exciter torques cause relative lateral oscillations of the propshaft in its rotating area. When formulating a mathematical model, therefore isn´t justified assumption of a fixed inclination of the rotating shaft´s line deflection, which is generally accepted in the literature. It is necessary to assume formation of the relative transverse spatial oscillation in the system of the shaft, which makes rotation around Hook´s joints´ centers connector in the static equilibrium position.
Česky
U některých typů nákladních automobilů se za provozu objevovaly trvalé ohybové deformace kloubových hřídelů mezi motorem a převodovkou. V článku je teoreticky vysvětlena a na příkladech doložena příčina vzniku těchto deformací. Kloubové hřídele jsou v ustáleném stavu namáhány dynamickými ohybovými budicími momenty přibližně harmonického průběhu, jejichž vektory jsou kolmé na rotující rovinu příslušné vidlice Hookeova kloubu. Zmíněné budicí momenty způsobují relativní příčné rozkmitání kloubového hřídele v rotujícím prostoru kloubového hřídele. Při formulaci matematického modelu není proto opodstatněný předpoklad konstantního sklonu průhybové čáry rotujícího hřídele, který je v literatuře obvykle přijímán. Je nutné předpokládat vznik relativního příčného prostorového kmitání v systému hřídele, který koná rotaci kolem spojnice středů Hookeových kloubů ve statické rovnovážné poloze.