D 2016

CRITICAL ANGULAR VELOCITIES OF CARDAN SHAFT BENDING-GYRATORY VIBRATION

HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ a Pavla ŽIDKOVÁ

Základní údaje

Originální název

CRITICAL ANGULAR VELOCITIES OF CARDAN SHAFT BENDING-GYRATORY VIBRATION

Název česky

KRITICKÉ ÚHLOVÉ RYCHLOSTI OHYBOVĚ-KROUŽIVÉHO KMITÁNÍ KLOUBOVÉHO HŘÍDELE CARDANOVA MECHANISMU

Autoři

HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ a Pavla ŽIDKOVÁ

Vydání

London, CER Comparative European Research 2016, od s. 131-135, 5 s. 2016

Nakladatel

Sciemcee Publishing

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10307 Acoustics

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

ISBN

978-0-9935191-3-0

Klíčová slova česky

frekvence; vlastní; kmitání; ohybové; příčné; hřídele; klouby

Klíčová slova anglicky

frequency; natural; vibration; bending; transverse; shafts; joints

Štítky

Změněno: 1. 12. 2016 11:21, Hana Dlouhá

Anotace

V originále

During operation of some types of trucks, permanent flexural deformations of propshafts between an engine and a gearbox appear. This paper theoretically explains and exemplifies causes of these deformations. Propshafts are in the steady state stressed by the dynamic exciter bending torques of harmonic course and their vectors are perpendicular to the rotating plane of an appropriate fork of Hook´s joint. The mentioned exciter torques cause relative lateral oscillations of the propshaft in its rotating area. When formulating a mathematical model, therefore isn´t justified assumption of a fixed inclination of the rotating shaft´s line deflection, which is generally accepted in the literature. It is necessary to assume formation of the relative transverse spatial oscillation in the system of the shaft, which makes rotation around Hook´s joints´ centers connector in the static equilibrium position.

Česky

U některých typů nákladních automobilů se za provozu objevovaly trvalé ohybové deformace kloubových hřídelů mezi motorem a převodovkou. V článku je teoreticky vysvětlena a na příkladech doložena příčina vzniku těchto deformací. Kloubové hřídele jsou v ustáleném stavu namáhány dynamickými ohybovými budicími momenty přibližně harmonického průběhu, jejichž vektory jsou kolmé na rotující rovinu příslušné vidlice Hookeova kloubu. Zmíněné budicí momenty způsobují relativní příčné rozkmitání kloubového hřídele v rotujícím prostoru kloubového hřídele. Při formulaci matematického modelu není proto opodstatněný předpoklad konstantního sklonu průhybové čáry rotujícího hřídele, který je v literatuře obvykle přijímán. Je nutné předpokládat vznik relativního příčného prostorového kmitání v systému hřídele, který koná rotaci kolem spojnice středů Hookeových kloubů ve statické rovnovážné poloze.