D 2016

CARDAN SHAFT STEADY STATE RESPONSE ON ROTATING TORQUE EXCITATION

HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ a Pavla ŽIDKOVÁ

Základní údaje

Originální název

CARDAN SHAFT STEADY STATE RESPONSE ON ROTATING TORQUE EXCITATION

Název česky

USTÁLENÁ ODEZVA KLOUBOVÉHO HŘÍDELE CARDANOVA MECHANISMU NA ROTUJÍCÍ MOMENTOVÉ BUZENÍ

Autoři

HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ a Pavla ŽIDKOVÁ

Vydání

London, CER Comparative European Research 2016, od s. 136-140, 5 s. 2016

Nakladatel

Sciemcee Publishing

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10307 Acoustics

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

ISBN

978-0-9935191-3-0

Klíčová slova česky

hřídel; dynamický; deformace

Klíčová slova anglicky

shaft; dynamic; deformation

Štítky

KSTR4
Změněno: 1. 12. 2016 11:21, Hana Dlouhá

Anotace

ORIG CZ

V originále

Drive with Hook´s joints is a transverse oscillating evolutive system. The spectrum of natural frequencies of relative transverse bending vibration quite considerably depends on the operating parameter of a drive, i. e. on the angular velocity of propshaft system rotation. As a result of angular velocity increasing, the values of relative vibration natural frequencies decrease. In some particular cases, the decrease is about 50 %. This fact is especially dangerous in cases of drives whose shafts speeds are during operation in the area just below the critical speeds. Then, it´s necessary to deal not only with the question of the speed resonance position, but also analyzing the dynamic deformation and other state variables in the individual sections of a shaft. The transfer-matrix method can be used also in case of rotating parts of gear pumps whose shafts make flexural oscillation during the rotation.

Česky

Pohon s Hookeovými klouby představuje příčně kmitající evolutivní systém. Spektrum vlastních frekvencí relativního příčného ohybového kmitání poměrně výrazně závisí na provozním parametru pohonu, tj. úhlové rychlosti unášivé rotace systému kloubového hřídele. Se zvyšující se úhlovou rychlostí dochází k poklesu hodnot vlastních frekvencí relativního kmitání. V některých konkrétních případech činí pokles až 50 %. Tento fakt je nebezpečný zejména u pohonů, kde se za provozu otáčky hřídelů pohybují v oblasti těsně pod kritickými otáčkami. Je pak nutné zabývat se nejenom otázkou polohy otáčkových rezonancí, ale rovněž analýzou dynamických deformací a dalších stavových veličin v jednotlivých řezech hřídele. Použitou a odladěnou metodu přenosových matic lze s výhodou použít rovněž pro rotující části zubových čerpadel, jejichž hřídele konají ohybové kmitání za rotace.
Zobrazeno: 18. 11. 2024 22:23