D 2015

INDOOR AIR QUALITY IN THE SCHOOLS AND STUDENTS PERFORMANCE

JUHÁSOVÁ ŠENITKOVÁ, Ingrid and Petra BEDNÁŘOVÁ

Basic information

Original name

INDOOR AIR QUALITY IN THE SCHOOLS AND STUDENTS PERFORMANCE

Name in Czech

Kvalita vnitřního ovzduší ve školách a při výkonu studentů

Authors

JUHÁSOVÁ ŠENITKOVÁ, Ingrid (703 Slovakia, belonging to the institution) and Petra BEDNÁŘOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Sofia, Bulgaria, 15th International multidisciplinary scientific geoconference SGEM 2016, p. 445-454, 10 pp. 2015

Publisher

STEF92 Technology, Ltd.

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

20101 Civil engineering

Country of publisher

Bulgaria

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/75081431:_____/15:00000810

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-619-7105-43-8

Keywords (in Czech)

školy; kvalita vzduch; výměna vzduchu; výkonnost studentů

Keywords in English

schools; Indoor Air Quality; Air Change Level; Students Performance

Tags

Změněno: 4/10/2016 15:13, Hana Dlouhá

Abstract

V originále

An indoor air quality seems to be one of the main problems of school buildings. This study evaluated the indoor air quality in Czech Republic by comparing the air change level and students performance in lecture halls. The parameters of interest were indoor carbon dioxide (CO2), total volatile organic compounds (TVOC), temperature, relative humidity (RH) and air change level. The difference in perceived air quality and odor intensity was obvious between the different ventilation conditions. The acceptability of air quality assessed by the sensory panels showed significant correlation with the values of CO2 and TVOC concentrations. The indoor air quality in Czech Republic classrooms affects the health of students. The school buildings relating to indoor European Standard are mostly evaluated as the non-low polluting buildings. Therefore, indoor air quality needs to be considered as an important problem concerning to study effectivity and students’ performance. The study of indoor air acceptability concerning to indoor odors under occupancy and its effect on perceived air quality influenced by air change rate are presented within the paper. The indoor air quality improving by higher ventilation levels 2, 4, 7 l/person, substantially improves the student’ performance (1 - 3 %). Increased ventilation rate usually will increase indoor air quality what definitely increase learning especially mathematic and problem tasks solving

In Czech

Kvalita vzduchu je hlavním problémem našich škol. V příspěvku je hodnocená kvalita vzduchu v přednáškové místnosti ve vztahu k výměně vzduchu a výkonnosti studentů v ČR. Sledované parametry byli oxid uhličitý, těkavé organické látky, teplota vzduchu, relativní vlhkost a výměna vzduchu. Různá vnímaná kvalita vzduchu a signifikantní korelace CO2 a TVOC byla zjištěna při různé úrovni ventilace. Budovy škol dle evropské legislativy jsou řazené do kategorie ne nízko znečištěné budovy. Určujícím parametrem je obsazenost prostorů. Kvalita vzduchu vylepšená výměnou vzduchu 2, 4, 7 l/osobu zvýšila výkonnost studentů o 1-3 %. Zvýšená výměna vzduchu se projevila vněmem zvýšené kvality, co se odrazilo ve zvýšení výkonnosti při řešení především matematických a problémových úloh.