2015
INDOOR AIR QUALITY IN THE SCHOOLS AND STUDENTS PERFORMANCE
JUHÁSOVÁ ŠENITKOVÁ, Ingrid a Petra BEDNÁŘOVÁZákladní údaje
Originální název
INDOOR AIR QUALITY IN THE SCHOOLS AND STUDENTS PERFORMANCE
Název česky
Kvalita vnitřního ovzduší ve školách a při výkonu studentů
Autoři
JUHÁSOVÁ ŠENITKOVÁ, Ingrid (703 Slovensko, domácí) a Petra BEDNÁŘOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Sofia, Bulgaria, 15th International multidisciplinary scientific geoconference SGEM 2016, od s. 445-454, 10 s. 2015
Nakladatel
STEF92 Technology, Ltd.
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
20101 Civil engineering
Stát vydavatele
Bulharsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/75081431:_____/15:00000810
Organizační jednotka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ISBN
978-619-7105-43-8
Klíčová slova česky
školy; kvalita vzduch; výměna vzduchu; výkonnost studentů
Klíčová slova anglicky
schools; Indoor Air Quality; Air Change Level; Students Performance
Změněno: 4. 10. 2016 15:13, Hana Dlouhá
V originále
An indoor air quality seems to be one of the main problems of school buildings. This study evaluated the indoor air quality in Czech Republic by comparing the air change level and students performance in lecture halls. The parameters of interest were indoor carbon dioxide (CO2), total volatile organic compounds (TVOC), temperature, relative humidity (RH) and air change level. The difference in perceived air quality and odor intensity was obvious between the different ventilation conditions. The acceptability of air quality assessed by the sensory panels showed significant correlation with the values of CO2 and TVOC concentrations. The indoor air quality in Czech Republic classrooms affects the health of students. The school buildings relating to indoor European Standard are mostly evaluated as the non-low polluting buildings. Therefore, indoor air quality needs to be considered as an important problem concerning to study effectivity and students’ performance. The study of indoor air acceptability concerning to indoor odors under occupancy and its effect on perceived air quality influenced by air change rate are presented within the paper. The indoor air quality improving by higher ventilation levels 2, 4, 7 l/person, substantially improves the student’ performance (1 - 3 %). Increased ventilation rate usually will increase indoor air quality what definitely increase learning especially mathematic and problem tasks solving
Česky
Kvalita vzduchu je hlavním problémem našich škol. V příspěvku je hodnocená kvalita vzduchu v přednáškové místnosti ve vztahu k výměně vzduchu a výkonnosti studentů v ČR. Sledované parametry byli oxid uhličitý, těkavé organické látky, teplota vzduchu, relativní vlhkost a výměna vzduchu. Různá vnímaná kvalita vzduchu a signifikantní korelace CO2 a TVOC byla zjištěna při různé úrovni ventilace. Budovy škol dle evropské legislativy jsou řazené do kategorie ne nízko znečištěné budovy. Určujícím parametrem je obsazenost prostorů. Kvalita vzduchu vylepšená výměnou vzduchu 2, 4, 7 l/osobu zvýšila výkonnost studentů o 1-3 %. Zvýšená výměna vzduchu se projevila vněmem zvýšené kvality, co se odrazilo ve zvýšení výkonnosti při řešení především matematických a problémových úloh.