J 2016

PODPORA VÝUKY ALGORITMIZACE IT NÁSTROJI

JELÍNEK, Jiří

Basic information

Original name

PODPORA VÝUKY ALGORITMIZACE IT NÁSTROJI

Name (in English)

SUPPORT OF TEACHING ALGORITHMIZATION WITH IT TOOLS

Authors

JELÍNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Trendy ve vzdělávání, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2016, 1805-8949

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/75081431:_____/16:00000710

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

podpora výuky; algoritmizace; algoritmy; informační technologie

Keywords in English

education support; algorithmization; algorithms; information technology

Tags

Změněno: 25/8/2016 09:20, Hana Dlouhá

Abstract

V originále

Úroveň schopností studentů algoritmizovat nejrůznější typy úloh se neustále zhoršuje. Je možné diskutovat o rozsahu výuky tohoto tématu na různých typech a stupních škol. Z pohledu pedagoga je však podstatnější zajištění a nastavení procesu podpory výuky nástroji, které by bylo možné využít pro zvýšení její celkové efektivity. Na toto téma se soustřeďuje předložený příspěvek, ve kterém po úvodu do problematiky identifikujeme hlavní kategorie podpůrných nástrojů podle způsobu prezentace algoritmů a tyto kategorie se pokusíme následně porovnat z hlediska jejich užití pro výuku algoritmizace u cílové skupiny začátečníků bez dalších znalostí použitelných v daném tématu. Prezentovány budou i některé konkrétní nástroje zastupující jednotlivé kategorie a také výsledky porovnání.

In English

The level of students' abilities to create algorithms for all sorts of tasks continues to decrease. We may discuss the extent of teaching this topic in different types and levels of schools. However, from the perspective of a teacher is more important to ensure and set support of teaching with tools that could be used to improve its overall efficiency. On this topic is focused also this paper, in which, after introduction into the problem, we identify major categories of support tools defined by the presentation of algorithms. These categories we will then try to compare from the point of view of their use for teaching algorithms for the target group of beginners without other special knowledge applicable in a given topic. Some specific instruments representing the different categories and the results of comparison will be presented too.