JELÍNEK, Jiří. PODPORA VÝUKY ALGORITMIZACE IT NÁSTROJI (SUPPORT OF TEACHING ALGORITHMIZATION WITH IT TOOLS). Trendy ve vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, roč. 9, číslo 1, p. 120-127. ISSN 1805-8949. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name PODPORA VÝUKY ALGORITMIZACE IT NÁSTROJI
Name (in English) SUPPORT OF TEACHING ALGORITHMIZATION WITH IT TOOLS
Authors JELÍNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Trendy ve vzdělávání, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2016, 1805-8949.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/75081431:_____/16:00000710
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech) podpora výuky; algoritmizace; algoritmy; informační technologie
Keywords in English education support; algorithmization; algorithms; information technology
Tags KPV3, RIV16
Changed by Changed by: Hana Dlouhá, učo 19800. Changed: 25/8/2016 09:20.
Abstract
Úroveň schopností studentů algoritmizovat nejrůznější typy úloh se neustále zhoršuje. Je možné diskutovat o rozsahu výuky tohoto tématu na různých typech a stupních škol. Z pohledu pedagoga je však podstatnější zajištění a nastavení procesu podpory výuky nástroji, které by bylo možné využít pro zvýšení její celkové efektivity. Na toto téma se soustřeďuje předložený příspěvek, ve kterém po úvodu do problematiky identifikujeme hlavní kategorie podpůrných nástrojů podle způsobu prezentace algoritmů a tyto kategorie se pokusíme následně porovnat z hlediska jejich užití pro výuku algoritmizace u cílové skupiny začátečníků bez dalších znalostí použitelných v daném tématu. Prezentovány budou i některé konkrétní nástroje zastupující jednotlivé kategorie a také výsledky porovnání.
Abstract (in English)
The level of students' abilities to create algorithms for all sorts of tasks continues to decrease. We may discuss the extent of teaching this topic in different types and levels of schools. However, from the perspective of a teacher is more important to ensure and set support of teaching with tools that could be used to improve its overall efficiency. On this topic is focused also this paper, in which, after introduction into the problem, we identify major categories of support tools defined by the presentation of algorithms. These categories we will then try to compare from the point of view of their use for teaching algorithms for the target group of beginners without other special knowledge applicable in a given topic. Some specific instruments representing the different categories and the results of comparison will be presented too.
PrintDisplayed: 29/3/2024 00:59