J 2016

The Use of Minimal Spanning Tree for Optimizing Ship Transportation

ANTOŠ, Karel

Basic information

Original name

The Use of Minimal Spanning Tree for Optimizing Ship Transportation

Name in Czech

Využití minimální kostry grafu při řešení optimalizace vodní dopravy

Authors

ANTOŠ, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Nase More, Dubrovnik, University of Dubrovnik, 2016, 0469-6255

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Croatia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/75081431:_____/16:00000709

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

lodní doprava; teorie grafů; minimální kostra grafu; Joseph Kruskal; Reverse-Delete algoritmus

Keywords in English

ship transportation; graph theory; minimum spanning tree; Joseph Kruskal; Reverse-Delete Algorithm

Tags

Změněno: 24/8/2016 13:57, Hana Dlouhá

Abstract

V originále

This article describes a design of solving ship transport optimization using tools from graph theory. The tool minimal spanning tree (denote MST) is suitable for searching ideal transport routes between the ports. The principle of the MST problem is that it describes various kinds of situations where it is necessary to use this theoretical instrument and how to use this tool for finding a solution. Graph theory knows several algorithms for searching the minimum spanning tree and this article compares two of them, in terms of their different approaches, their complementarity, and their assessment, and which of these two methods can find a feasible solution faster. To model the situation of ship transportation we use connected weighted graph where vertices represent sea ports and the edges represent the transport routes between the ports. The weight of an edge represents energy consumed to drive the boat between two ports. A theoretical discussion and a model example are carried out to compare the two methods.

In Czech

Článek popisuje využití nástroje teorie grafů k optimalizace vodní dopravy. Nástroj minimální kostry grafu (MST)je vhodný k hledání ideálních dopravních cest mezi rrůznými přístavy. Princip problému MST je, že tento teoretický nástroj je vhodný k využití hledání řešení celé řady různých druhů situací. V teorii grafů je známo několik algoritmů pro hledání MST, a tento článek popisuje dva z nich, podle jejich rozdílného přístupu k problému, jejich využitelnosti a vzájemného vztahu,a také srovnává jejich rychlost a efektivitu řešení problému. V lodní dopravě lze využí model souvislého ohodnoceného grafu, kde lodní přístavy představují přístavy a lodní cesty představují hrany grafu. Váhy hran pak představují spotřebované palivo na dopravu lodí mezi přístavy. Teoretická diskuze a modelový příklad doplňují teoretický charakter článku.