ANTOŠ, Karel. The Use of Minimal Spanning Tree for Optimizing Ship Transportation. Nase More, Dubrovnik: University of Dubrovnik, 2016, vol. 63, No 3, p. 81-85. ISSN 0469-6255.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The Use of Minimal Spanning Tree for Optimizing Ship Transportation
Name in Czech Využití minimální kostry grafu při řešení optimalizace vodní dopravy
Authors ANTOŠ, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Nase More, Dubrovnik, University of Dubrovnik, 2016, 0469-6255.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Croatia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/75081431:_____/16:00000709
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech) lodní doprava; teorie grafů; minimální kostra grafu; Joseph Kruskal; Reverse-Delete algoritmus
Keywords in English ship transportation; graph theory; minimum spanning tree; Joseph Kruskal; Reverse-Delete Algorithm
Tags KPV1, RIV16, SCOPUS
Changed by Changed by: Hana Dlouhá, učo 19800. Changed: 24/8/2016 13:57.
Abstract
This article describes a design of solving ship transport optimization using tools from graph theory. The tool minimal spanning tree (denote MST) is suitable for searching ideal transport routes between the ports. The principle of the MST problem is that it describes various kinds of situations where it is necessary to use this theoretical instrument and how to use this tool for finding a solution. Graph theory knows several algorithms for searching the minimum spanning tree and this article compares two of them, in terms of their different approaches, their complementarity, and their assessment, and which of these two methods can find a feasible solution faster. To model the situation of ship transportation we use connected weighted graph where vertices represent sea ports and the edges represent the transport routes between the ports. The weight of an edge represents energy consumed to drive the boat between two ports. A theoretical discussion and a model example are carried out to compare the two methods.
Abstract (in Czech)
Článek popisuje využití nástroje teorie grafů k optimalizace vodní dopravy. Nástroj minimální kostry grafu (MST)je vhodný k hledání ideálních dopravních cest mezi rrůznými přístavy. Princip problému MST je, že tento teoretický nástroj je vhodný k využití hledání řešení celé řady různých druhů situací. V teorii grafů je známo několik algoritmů pro hledání MST, a tento článek popisuje dva z nich, podle jejich rozdílného přístupu k problému, jejich využitelnosti a vzájemného vztahu,a také srovnává jejich rychlost a efektivitu řešení problému. V lodní dopravě lze využí model souvislého ohodnoceného grafu, kde lodní přístavy představují přístavy a lodní cesty představují hrany grafu. Váhy hran pak představují spotřebované palivo na dopravu lodí mezi přístavy. Teoretická diskuze a modelový příklad doplňují teoretický charakter článku.
PrintDisplayed: 25/10/2020 17:12