ANTOŠ, Karel. The Use of Minimal Spanning Tree for Optimizing Ship Transportation. Nase More, Dubrovnik: University of Dubrovnik, 2016, roč. 63, č. 3, s. 81-85. ISSN 0469-6255.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Use of Minimal Spanning Tree for Optimizing Ship Transportation
Název česky Využití minimální kostry grafu při řešení optimalizace vodní dopravy
Autoři ANTOŠ, Karel (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Nase More, Dubrovnik, University of Dubrovnik, 2016, 0469-6255.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Chorvatsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/75081431:_____/16:00000709
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Klíčová slova česky lodní doprava; teorie grafů; minimální kostra grafu; Joseph Kruskal; Reverse-Delete algoritmus
Klíčová slova anglicky ship transportation; graph theory; minimum spanning tree; Joseph Kruskal; Reverse-Delete Algorithm
Štítky KPV1, RIV16, SCOPUS
Změnil Změnila: Hana Dlouhá, učo 19800. Změněno: 24. 8. 2016 13:57.
Anotace
This article describes a design of solving ship transport optimization using tools from graph theory. The tool minimal spanning tree (denote MST) is suitable for searching ideal transport routes between the ports. The principle of the MST problem is that it describes various kinds of situations where it is necessary to use this theoretical instrument and how to use this tool for finding a solution. Graph theory knows several algorithms for searching the minimum spanning tree and this article compares two of them, in terms of their different approaches, their complementarity, and their assessment, and which of these two methods can find a feasible solution faster. To model the situation of ship transportation we use connected weighted graph where vertices represent sea ports and the edges represent the transport routes between the ports. The weight of an edge represents energy consumed to drive the boat between two ports. A theoretical discussion and a model example are carried out to compare the two methods.
Anotace česky
Článek popisuje využití nástroje teorie grafů k optimalizace vodní dopravy. Nástroj minimální kostry grafu (MST)je vhodný k hledání ideálních dopravních cest mezi rrůznými přístavy. Princip problému MST je, že tento teoretický nástroj je vhodný k využití hledání řešení celé řady různých druhů situací. V teorii grafů je známo několik algoritmů pro hledání MST, a tento článek popisuje dva z nich, podle jejich rozdílného přístupu k problému, jejich využitelnosti a vzájemného vztahu,a také srovnává jejich rychlost a efektivitu řešení problému. V lodní dopravě lze využí model souvislého ohodnoceného grafu, kde lodní přístavy představují přístavy a lodní cesty představují hrany grafu. Váhy hran pak představují spotřebované palivo na dopravu lodí mezi přístavy. Teoretická diskuze a modelový příklad doplňují teoretický charakter článku.
VytisknoutZobrazeno: 25. 10. 2020 11:58