J
2016
Stakeholder profile and stakeholder mapping of SMEs
SLABÁ, Marie
Basic information
Original name
Stakeholder profile and stakeholder mapping of SMEs
Name in Czech
Stakeholder profil a mapování stakeholderů malých a středních podniků
Authors
SLABÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Littera Scripta, České Budějovice, Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2016, 1805-9112
Other information
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/75081431:_____/16:00000685
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech)
stakeholder; identifikace stakeholderů; stakeholder profil; prioritizace stakeholderů; mapování stakeholderů
Keywords in English
stakeholder; stakeholder identification; stakeholder profile; stakeholder prioritisation; stakeholder mapping
V originále
The current turbulence in the economic environment has led to the need for new managerial tools to be used such as stakeholder analysis. Since there are a large number of stakeholder groups in small and medium-sized enterprises, the identification and prioritisation of stakeholders (as a key part of stakeholder analysis) is considered an important element in their management. The purpose of this article is to identify, prioritize and map key stakeholder groups in small and medium-sized enterprises in the Czech Republic, with a view to being able to generate stakeholder profiles of the most important stakeholder groups. The identification of the key stakeholder groups was based on research conducted by the author, whilst the prioritisation of the stakeholder groups on the basis of the professional judgement of the respondents. A power-interest matrix was subsequently compiled to map the stakeholder groups. The results of the research identified customers, employees, competitors, suppliers and media as being the five key stakeholder groups in small and medium-sized enterprises.
In Czech
Současné turbulence v ekonomickém prostředí vedly k potřebě využívat nové manažerské nástroje, jako je například analýza stakeholderů. Jelikož v oblasti malých a středních podniků existuje nepřeberné množství skupin stakeholderů, jsou za důležitou součást jejich řízení považovány identifikace a prioritizace stakeholderů (jako klíčové součásti analýzy stakeholderů). Cílem tohoto článku, je identifikovat skupiny stakeholdrů, provést jejich prioritizaci a zmapovat klíčové skupiny stakeholderů malých a středních podniků v České republice s cílem vytvořit profil stakeholderů nejdůležitějších skupin. identifikace klíčových skupin stakeholderů byla založena na základě výzkumu, provedeného autorkou, zatímco prioritizace skupin stakeholderů na základě profesionálního úsudku respondentů. následně byla vytvořena power-interest matrix těchto skupin stakeholderů. výsledky výzkumu jako pěž nejdůležitějších skupin stakeholderů malých a středních podniků identifikovaly zákazníky, zaměstnance, konkurenci, dodavatele a média.
Displayed: 9/11/2024 06:16