J 2016

Effective E-learning applied to foreign language teaching

HRUŠKOVÁ, Lenka

Basic information

Original name

Effective E-learning applied to foreign language teaching

Name in Czech

Efektivita e-learningu ve výuce cizích jazyků

Authors

HRUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Littera Scripta, České Budějovice, Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2016, 1805-9112

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/75081431:_____/16:00000684

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

efektivita; efektivní výuka; e-learning; klasická výuka

Keywords in English

efficiency; effective teaching; e-learning; traditional teaching

Tags

Změněno: 21/7/2016 10:42, Věra Kostková

Abstract

V originále

This paper presents the results of comparative research carried out at the Institute of Technology and Business in České Budejovice (ITB) into the foreign language knowledge of students according to different teaching methods. At the Institute, traditional teaching methods (with a real teacher) are applied, supported by the use of information and communication technologies. The research demonstrated that the results from both forms of teaching were comparable, thereby proving that ICT can contribute positively to the development of the professional language skills of students in higher education. The latest technologies have the capacity to influence both the learning environment and the learners themselves, including the way they collect and process information and form new knowledge. If applied appropriately, new technologies can substantially support this process.

In Czech

Tento článek prezentuje výsledky srovnávacího výzkumu prováděného na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích. Komparovány byly odborné znalosti cizího jazyka studentů v závislosti na různých vyučovacích metodách . Na VŠTE je klasická výuka (přímá výuka vedená učitelem) doplňována e-learningem opírajícím se o informační a komunikační technologie. Výzkum prokázal , že výsledky obou výukových metod byly srovnatelné , což dokazuje, že ICT mohou pozitivně přispět k rozvoji odborných jazykových dovedností studentů na vysokých školách. Nejnovější technologie mají schopnost ovlivňovat jak učební prostředí a samotné studenty, tak i způsob, jakým mohou být informace shromažďovány a zpracovávány. Pokud jsou používány vhodně, mohou nové technologie významně ovlivnit výsledek tohoto procesu.