D 2016

APPLICATION OF THE SIMULATION MODEL OF SOCIAL NETWORK IN EDUCATION

JELÍNEK, Jiří

Basic information

Original name

APPLICATION OF THE SIMULATION MODEL OF SOCIAL NETWORK IN EDUCATION

Name in Czech

Aplikace simulačního modelu sociální sítě ve vzdělávání

Authors

JELÍNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Bratislava, APLIMAT 2016 : 15th Conference on Applied Mathematics, p. 627-635, 9 pp. 2016

Publisher

Slovak University of Technology in Bratislava

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/75081431:_____/16:00000665

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-80-227-4531-4

Keywords (in Czech)

podpora výuky; modelování; sociální sítě; multiagentí simulace; šíření znalostí

Keywords in English

teaching support; simulation modeling; social networks; multi-agent simulation; knowledge dissemination

Tags

Změněno: 16/6/2016 10:39, Hana Dlouhá

Abstract

V originále

Social networks are now one of the most studied structures in the area of information and knowledge exchange. Even in the field of education, it is possible to find examples of their formal or informal existence and therefore it makes sense to consider their deeper investigation and possible use for understanding the ongoing processes and potential support of teaching. This contribution shows the application of heuristic multi-agent simulation model of informal social network that exists between students and teacher of the same course, where the main purpose of the network is an exchange of knowledge. We will present the particular dynamics of relations development in several model scenarios.

In Czech

Sociální sítě patří dnes k nejvíce studovaným strukturám v oblasti výměny informací a znalostí. I v oblasti školství je možné najít příklady jejich formální či neformální existence a má tedy smysl uvažovat o jejich hlubším zkoumání a možném využití pro pochopení probíhajících dějů a potenciálně i pro podporu výuky. Tento příspěvek ukáže uplatnění heuristického multiagentního simulačního modelu sociální sítě neformálně existující mezi student a učitelem téhož předmětu, přičemž hlavním smyslem sítě je výměna znalostí. Zkoumána bude zejména dynamika vývoje vztahů v několika modelových situacích.