Detailed Information on Publication Record
2016
HOW TO APPLY CREATIVE APPROACH IN FINDING THE GREATEST COMMON DIVISOR OF NATURAL NUMBERS
ANTOŠ, KarelBasic information
Original name
HOW TO APPLY CREATIVE APPROACH IN FINDING THE GREATEST COMMON DIVISOR OF NATURAL NUMBERS
Name in Czech
JAK UPLATNIT TVŮRČÍ PŘÍSTUP PŘI HLEDÁNÍ NEJVĚTŠÍHO SPOLEČNÉHO DĚLITELE PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Authors
ANTOŠ, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Bratislava, APLIMAT 2016 : 15th Conference on Applied Mathematics, p. 20-29, 10 pp. 2016
Publisher
Slovak University of Technology in Bratislava
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
10101 Pure mathematics
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/75081431:_____/16:00000659
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN
978-80-227-4531-4
Keywords (in Czech)
rozdělit; celá čísla; strategie; dokazování; největší společný dělitel; polynom
Keywords in English
divide; integers; strategies; proving; greatest common divisor; polynomial
Změněno: 1/6/2016 13:34, Hana Dlouhá
V originále
This article focuses on one of the important purpose of school mathematics, namely how to make the student to be a better math problem solver. It discusses the possibilities and strategies in solving problems. It shows that the research approach in the field of mathematical research is a method that enables pupils and students to make experiments and find solutions to various mathematical problems. It shows further that an important aspect of education is to make pupils and students to know the creative aspect of mathematics as a way to self-finding solutions of different mathematical problems. This creative approach is shown here on the problems of finding the greatest common divisor of natural numbers.
In Czech
Tento článek se zaměřuje na jeden z důležitých cílů školské matematiky, a sice na to, jak udělat ze studenta lepšího řešitele matematických problémů. Pojednává o možnostech a strategiích při řešení problémů. Ukazuje se, že výzkumný přístup v oblasti matematického bádání je metodou, která umožňuje žákům a studentům experimentovat a nacházet řešení různých matematických problémů. Ukazuje dále, že důležitým cílem vzdělávání je, aby žáci a studenti poznali tvůrčí aspekt matematiky jako cestu, jak mohou řešit různé matematické problémy sami. Tento tvůrčí přístup je zde ukázán na problému hledání největšího společného dělitele přirozených čísel.