D 2016

HOW TO APPLY CREATIVE APPROACH IN FINDING THE GREATEST COMMON DIVISOR OF NATURAL NUMBERS

ANTOŠ, Karel

Basic information

Original name

HOW TO APPLY CREATIVE APPROACH IN FINDING THE GREATEST COMMON DIVISOR OF NATURAL NUMBERS

Name in Czech

JAK UPLATNIT TVŮRČÍ PŘÍSTUP PŘI HLEDÁNÍ NEJVĚTŠÍHO SPOLEČNÉHO DĚLITELE PŘIROZENÝCH ČÍSEL

Authors

ANTOŠ, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Bratislava, APLIMAT 2016 : 15th Conference on Applied Mathematics, p. 20-29, 10 pp. 2016

Publisher

Slovak University of Technology in Bratislava

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

10101 Pure mathematics

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/75081431:_____/16:00000659

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-80-227-4531-4

Keywords (in Czech)

rozdělit; celá čísla; strategie; dokazování; největší společný dělitel; polynom

Keywords in English

divide; integers; strategies; proving; greatest common divisor; polynomial

Tags

Změněno: 1/6/2016 13:34, Hana Dlouhá

Abstract

V originále

This article focuses on one of the important purpose of school mathematics, namely how to make the student to be a better math problem solver. It discusses the possibilities and strategies in solving problems. It shows that the research approach in the field of mathematical research is a method that enables pupils and students to make experiments and find solutions to various mathematical problems. It shows further that an important aspect of education is to make pupils and students to know the creative aspect of mathematics as a way to self-finding solutions of different mathematical problems. This creative approach is shown here on the problems of finding the greatest common divisor of natural numbers.

In Czech

Tento článek se zaměřuje na jeden z důležitých cílů školské matematiky, a sice na to, jak udělat ze studenta lepšího řešitele matematických problémů. Pojednává o možnostech a strategiích při řešení problémů. Ukazuje se, že výzkumný přístup v oblasti matematického bádání je metodou, která umožňuje žákům a studentům experimentovat a nacházet řešení různých matematických problémů. Ukazuje dále, že důležitým cílem vzdělávání je, aby žáci a studenti poznali tvůrčí aspekt matematiky jako cestu, jak mohou řešit různé matematické problémy sami. Tento tvůrčí přístup je zde ukázán na problému hledání největšího společného dělitele přirozených čísel.