2016
Physical and mathematical models of shafts in drives with Hook´s joints
HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ a Pavla ŽIDKOVÁZákladní údaje
Originální název
Physical and mathematical models of shafts in drives with Hook´s joints
Název česky
Fyzikální a matematické modely hřídelí v pohonech s Hookeovými klouby
Autoři
HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ a Pavla ŽIDKOVÁ
Vydání
London, Proceedings of the 5th biannual CER Comparative European Research Conference : International scientific conference for Ph.D. students of EU countries, od s. 136-140, 5 s. 2016
Nakladatel
Sciemcee Publishing
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
10307 Acoustics
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ISBN
978-0-9928772-9-3
Klíčová slova česky
fyzikální; matematický; model; hřídel; kmitání
Klíčová slova anglicky
physical; mathematical; model; shaft; vibration
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 2. 5. 2016 11:39, Věra Kostková
V originále
The torque of drive vehicles is transmitted at relatively large distances. When dimensioning to the torsion under static and cyclic load, shafts are in many cases long, slender, and are susceptible to bending vibrations. The shafts must be checked not only to torsion, but also to bending in terms of shaft´s modal and spectral properties. The paper formulated a mathematical model of an one-dimensional linear continuum in a state of bending-gyratory vibration. It is performed an analytical solution of natural frequencies relative lateral vibration and it is analyzed the influence of a rotating shaft to spectrum of natural frequencies section of the continuum, that form the basis of shaft´s physical model when calculating its natural and forced vibration.
Česky
V pohonech vozidel je krouticí moment přenášen na poměrně velké vzdálenosti. Při dimenzování na krut při statickém i cyklickém zatěžování vycházejí v řadě případů spojovací hřídele dlouhé, štíhlé a jsou náchylné ke vzniku ohybového kmitání. Hřídele je tedy zapotřebí kontrolovat nejenom na krut, ale rovněž na ohyb z hlediska modálních a spektrálních vlastností hřídele. V příspěvku je formulován matematický model jednorozměrného lineárního kontinua ve stavu kombinovaného ohybově-krouživého kmitání. Je provedeno analytické řešení vlastních frekvencí relativního příčného kmitání a analyzován vliv unášivé rotace hřídele na spektrum vlastních frekvencí úseku kontinua, které tvoří základ fyzikálního modelu hřídele při výpočtu vlastního i vynuceného kmitání hřídele.