D 2015

In situ Determination of Load Bearing Capacity of Soils on the Airfields

DECKÝ, Martin, Eva REMIŠOVÁ, Martin MEČÁR, Ladislav BARTUŠKA, Ján LIŽBETIN et. al.

Basic information

Original name

In situ Determination of Load Bearing Capacity of Soils on the Airfields

Name in Czech

Stanovení únosnosti podloží in-situ metodami na letištích

Authors

DECKÝ, Martin (703 Slovakia), Eva REMIŠOVÁ (703 Slovakia), Martin MEČÁR (703 Slovakia), Ladislav BARTUŠKA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Ján LIŽBETIN (703 Slovakia, belonging to the institution) and Ivan DREVENÝ (703 Slovakia)

Edition

Amsterdam, Procedia Earth and Planetary Science, vol. 15 : The World Multidisciplinary Earth Sciences Symposium, WMESS 2015, p. 11-18, 8 pp. 2015

Publisher

Elsevier

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

20101 Civil engineering

Country of publisher

Netherlands

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

RIV identification code

RIV/75081431:_____/15:00000609

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISSN

UT WoS

000370751200002

Keywords (in Czech)

zemní konstrukce; letištné plochy; in-situ CBR; hodnoty odporů podle Clegga; zhutnění

Keywords in English

earth structures; airfields; in situ CBR; Clegg impact value; compaction

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 15/4/2016 14:01, Věra Kostková

Abstract

V originále

The article presents the results of the earth structures’ bearing capacity evaluation and objectification for airfields by means of CBR (California Bearing Ratio) parameter. In order to quantify actual terrain conditions, in situ testing methods are advancing against laboratory testing. However, the optimal solution is to combine precise laboratory testing with in situ measurements. A correlation between CBR values and moisture content values of the backfilling soil of runway strips from earth structure of Žilina Airport was made within the frame of author's research activities. The CBR tests were performed on the clayey gravel specimens, which were prepared in the test cylinders used for a Proctor modified test. It has been found that the correlation allows determining of the moisture level to meet requirements of the RWY recommended by Aerodrome Design Manual [1]. The newest results of CBR in situ measurements on the aerodrome earth structures are also presented. CBR in situ values were objectified by the CLEGG device WS 32830. This device quantifies the value of rate of compaction from in situ tests based on CIV values (Clegg Impact Value) [2].

In Czech

Článek prezentuje výsledky hodnocení únosnosti zemních konstrukcí a objektivizace přistávacích ploch pomocí CBR (kalifornského poměru únosnosti) parametru. Za účelem kvantifikace ve skutečných terénních podmínkách, in situ testovací metody byli zvoleny, které jsou výhodnější oproti laboratorním testům. Avšak optimálním řešením je kombinace přesné laboratorní analýzy s měřením in situ. Korelace byla hledána mezi hodnotami CBR a hodnotami obsahu vlhkosti vzorek zemin získaných z pláne vedle přistávací plochy letiště Žilina, testy byli provedeny v rámci výzkumných aktivit autora. CBR zkoušky byly provedeny na vzorcích jílovitého štěrku, které byly připraveny v testovacích válcích pro Proctor modifikovaný test. Bylo zjištěno, že korelace umožňuje stanovení hodnot vlhkosti, aby splňovaly požadavky na přistávací plochy doporučené Aerodrome Design Manuálem [1]. Nejnovější výsledky CBR měření in situ přímo na letišti jsou také prezentovány v článku. CBR hodnoty in-situ byly objektivizovány zařízením WS Clegg 32830. Tento přístroj vyčísluje hodnotu míry zhutnění z in-situ testů založených na hodnotách CIV (Clegg Impact values) [2].