2015
Frost Index from Aspect of Design of Pavement Construction in Slovakia
REMIŠOVÁ, Eva, Martin DECKÝ, Luboš PODOLKA, Matúš KOVÁČ, Terezie VONDRÁČKOVÁ et. al.Základní údaje
Originální název
Frost Index from Aspect of Design of Pavement Construction in Slovakia
Název česky
Mrazový index z aspektu návrhu vozovek na Slovensku
Autoři
REMIŠOVÁ, Eva (703 Slovensko), Martin DECKÝ (703 Slovensko), Luboš PODOLKA (203 Česká republika, domácí), Matúš KOVÁČ (703 Slovensko), Terezie VONDRÁČKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Ladislav BARTUŠKA (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Amsterdam, Procedia Earth and Planetary Science, vol. 15 : The World Multidisciplinary Earth Sciences Symposium, WMESS 2015, od s. 3-10, 8 s. 2015
Nakladatel
Elsevier
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
20101 Civil engineering
Stát vydavatele
Nizozemské království
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Kód RIV
RIV/75081431:_____/15:00000596
Organizační jednotka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ISSN
UT WoS
000370751200001
Klíčová slova česky
klimatické charakteristiky; teplota vzduchu; mrazový index; návrh vozovek
Klíčová slova anglicky
climatic characteristics; air temperature; frost index; pavement design
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 15. 4. 2016 13:49, Věra Kostková
V originále
This article focuses on the changes of climatic characteristics used in highway engineering following global climatic changes and the effect of these changes on pavement design. Along with traffic load, the climatic conditions belong to the external factors affecting the physical and mechanical properties of pavements. The climatic characteristics are defined by the average daily air temperature, the average annual temperature and the frost index (during winter period). In this article, measurements of air temperature from five meteorological stations in Slovakia during the period from 1971 to 2011 are evaluated. The calculated values of frost index provide good correlation dependence of frost index for a height above sea level. Using calculated values of frost index based on the long-term temperatures measuring can leads to reduction of pavement thickness. The using of the objectified correlation dependence of frost index is precondition for creating successful objectification of spending money on building roads, which belong to the financially demanding civil engineering structures.
Česky
Tento článek se zaměřuje na změny klimatických charakteristik používaných v silničním stavitelství na základě probíhajících globálních klimatických změn a dopadu těchto změn na návrh vozovek. Spolu s dopravním zatížením, klimatické podmínky patří k vnějším faktorům, které ovlivňují fyzikální a mechanické vlastnosti vozovek. Tyto klimatické charakteristiky jsou definovány podle průměrné denní teploty vzduchu, průměrné roční teploty a indexu mrazu (v zimním období). V tomto článku jsou prezentována měření teploty vzduchu z pěti meteorologických stanic na Slovensku v období od roku 1971 do roku 2011 spolu s jejich vyhodnocením. Vypočtené hodnoty indexu mrazu poskytují dobrou korelační závislost indexu mrazu na výšce nad hladinou moře. Použití vypočtené hodnoty indexu mrazu na základě dlouhodobých teplotních měření mohou vést ke snížení tloušťky vozovky. Využití těchto objektivizovaných korelačních závislostí indexu mrazu je předpokladem pro vytvoření úspěšného a ekonomického návrhu při výstavbě silnic a dálnic, které patří k finančně náročným stavebním konstrukcím.