D 2015

Frost Index from Aspect of Design of Pavement Construction in Slovakia

REMIŠOVÁ, Eva, Martin DECKÝ, Luboš PODOLKA, Matúš KOVÁČ, Terezie VONDRÁČKOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Frost Index from Aspect of Design of Pavement Construction in Slovakia

Name in Czech

Mrazový index z aspektu návrhu vozovek na Slovensku

Authors

REMIŠOVÁ, Eva (703 Slovakia), Martin DECKÝ (703 Slovakia), Luboš PODOLKA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Matúš KOVÁČ (703 Slovakia), Terezie VONDRÁČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Ladislav BARTUŠKA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Amsterdam, Procedia Earth and Planetary Science, vol. 15 : The World Multidisciplinary Earth Sciences Symposium, WMESS 2015, p. 3-10, 8 pp. 2015

Publisher

Elsevier

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

20101 Civil engineering

Country of publisher

Netherlands

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

RIV identification code

RIV/75081431:_____/15:00000596

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISSN

UT WoS

000370751200001

Keywords (in Czech)

klimatické charakteristiky; teplota vzduchu; mrazový index; návrh vozovek

Keywords in English

climatic characteristics; air temperature; frost index; pavement design

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 15/4/2016 13:49, Věra Kostková

Abstract

V originále

This article focuses on the changes of climatic characteristics used in highway engineering following global climatic changes and the effect of these changes on pavement design. Along with traffic load, the climatic conditions belong to the external factors affecting the physical and mechanical properties of pavements. The climatic characteristics are defined by the average daily air temperature, the average annual temperature and the frost index (during winter period). In this article, measurements of air temperature from five meteorological stations in Slovakia during the period from 1971 to 2011 are evaluated. The calculated values of frost index provide good correlation dependence of frost index for a height above sea level. Using calculated values of frost index based on the long-term temperatures measuring can leads to reduction of pavement thickness. The using of the objectified correlation dependence of frost index is precondition for creating successful objectification of spending money on building roads, which belong to the financially demanding civil engineering structures.

In Czech

Tento článek se zaměřuje na změny klimatických charakteristik používaných v silničním stavitelství na základě probíhajících globálních klimatických změn a dopadu těchto změn na návrh vozovek. Spolu s dopravním zatížením, klimatické podmínky patří k vnějším faktorům, které ovlivňují fyzikální a mechanické vlastnosti vozovek. Tyto klimatické charakteristiky jsou definovány podle průměrné denní teploty vzduchu, průměrné roční teploty a indexu mrazu (v zimním období). V tomto článku jsou prezentována měření teploty vzduchu z pěti meteorologických stanic na Slovensku v období od roku 1971 do roku 2011 spolu s jejich vyhodnocením. Vypočtené hodnoty indexu mrazu poskytují dobrou korelační závislost indexu mrazu na výšce nad hladinou moře. Použití vypočtené hodnoty indexu mrazu na základě dlouhodobých teplotních měření mohou vést ke snížení tloušťky vozovky. Využití těchto objektivizovaných korelačních závislostí indexu mrazu je předpokladem pro vytvoření úspěšného a ekonomického návrhu při výstavbě silnic a dálnic, které patří k finančně náročným stavebním konstrukcím.