J 2015

Perceived advantages and disadvantages of Internet Shopping

TIŠLEROVÁ, Kamila

Basic information

Original name

Perceived advantages and disadvantages of Internet Shopping

Name in Czech

Vnímané výhody a nevýhody nakupování prostřednictvím internetu

Authors

TIŠLEROVÁ, Kamila (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Littera Scripta, České Budějovice, Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2015, 1805-9112

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/75081431:_____/15:00000576

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

Nakupování prostřednictvím internetu; e-komerce; tvorba hodnoty; segmentace; vnímané výhody

Keywords in English

Internet shopping; e-commerce; value-creation; segmentation; perceived advantages

Tags

Změněno: 17/2/2016 11:23, Mgr. Václav Karas

Abstract

V originále

In comparison with the traditional way of trading, the Internet business companies have greater growth potential. This is true for as long as they are able to recognize and expand efficient marketing activities within the ever changing boundaries of ecommerce. For Internet shops this implies the ability to design an attractive purchase conditions and propositions. It is for this reason that this paper researches the advantages and disadvantages of Internet shopping as perceived by customers. The main objectives are to find out the strength of the perceived advantages and disadvantages and to consequently define some recommendations for Internet shops. At the same time, the research sought to identify significant clusters of customers according to their identically perceived advantages of Internet shopping. Significant clusters are then described. For this purpose, an extensive survey was conducted in the form of an electronic survey. In addition to methods of statistical description, cluster analysis, including classification trees, was used to search for and identify significant segmentation criteria. The most strongly perceived advantages and disadvantages are identified, recommendations for value co-creation are formulated and new potential segmentation criterion is created. The results of this research should be helpful to Internet business companies to keep and strengthen their market position compared to conventional shops.

In Czech

Podniky internetového obchodu mají ve srovnání s tradičními způsoby obchodování větší potenciál růstu. To ovšem platí tehdy, pokud jsou schopny rozpoznat a rozšířit efektivní marketingové aktivity ve stále se měnících podmínkách e-komerce. Pro podniky internetového obchodu to znamená schopnost vytvořit atraktivní nákupní podmínky a návrhy. Proto se tento článek zabývá tím, jak zákazníci vnímají výhody a nevýhody nakupování v internetových obchodech. Hlavními cíli je určit sílu vnímaných výhod a nevýhod a následně definovat doporučení pro podniky internetového obchodu. Současně se daný výzkum snažil odhalit významné shluky zákazníků vzhledem k jejich shodnému vnímání výhod a nevýhod internetového nakupování. Následně jsou dané shluky popsány. Byl proveden rozsáhlý výzkum ve formě elektronického šetření. Kromě metod statistické deskripce byly využity i metody shlukové analýzy, včetně klasifikačních stromů, aby byla identifikována významná segmentační kritéria. Jsou také určeny nejsilněji vnímané výhody a nevýhody, jsou vyvozena doporučení pro společnou tvorbu hodnoty a je vytvořeno nové segmentační kritérium. Výsledky tohoto výzkumu by měly napomoci podnikům internetového obchodu k udržení a posílení jejich tržní pozice ve srovnání s tradičními obchody.