J 2015

The Applicaton of Game Theory to Forecasting Orders

STEHEL, Vojtěch and Marek VOCHOZKA

Basic information

Original name

The Applicaton of Game Theory to Forecasting Orders

Name in Czech

Využití teorie her při forecastování zakázek

Authors

STEHEL, Vojtěch (203 Czech Republic, guarantor) and Marek VOCHOZKA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Littera Scripta, České Budějovice, Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2015, 1805-9112

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/75081431:_____/15:00000573

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

Teorie her; forecast; obchod; řízení pracovního kapitálu; controlling

Keywords in English

game theory; forecast; trade; working capital management; controlling

Tags

Změněno: 17/2/2016 11:06, Mgr. Václav Karas

Abstract

V originále

The article deals with the effort to forecast the development of future sales over a period of several months. The ability to forecast is very important for a company in terms of being able to manage its working capital i.e. cash flow, materials, semiproducts, work in progress, products and receivables, according to the forecast. Forecasting is often very difficult, particularly in a situation when a company enters a new market and has insufficient data over a substantial period of time, in particular when we consider the seasonality of a product or service. The article therefore analyses the possible application of game theory to the forecasting of orders.

In Czech

Článek se zabývá forecastingem tržeb, což je snaha předpovědět vývoj tržeb na několik měsíců dopředu. Tato předpověď je pro firmu velmi důležitá, neboť podle této předpovědi musí řídit svůj pracovní kapitál. Zejména se jedná o materiálové zásoby a cash-flow. Často tato předpověď však bývá obtížná zejména v situaci, kdy vstoupí podnik na nový trh a nemá ještě dlouholetá data, ze kterých by bylo možné usoudit jak je produkt, či služba sezónní. Článek tedy analyzuje možnost využití teorie her pro forecasting zakázek.