V originále
The article deals with the effort to forecast the development of future sales over a period of several months. The ability to forecast is very important for a company in terms of being able to manage its working capital i.e. cash flow, materials, semiproducts, work in progress, products and receivables, according to the forecast. Forecasting is often very difficult, particularly in a situation when a company enters a new market and has insufficient data over a substantial period of time, in particular when we consider the seasonality of a product or service. The article therefore analyses the possible application of game theory to the forecasting of orders.
In Czech
Článek se zabývá forecastingem tržeb, což je snaha předpovědět vývoj tržeb na několik měsíců dopředu. Tato předpověď je pro firmu velmi důležitá, neboť podle této předpovědi musí řídit svůj pracovní kapitál. Zejména se jedná o materiálové zásoby a cash-flow. Často tato předpověď však bývá obtížná zejména v situaci, kdy vstoupí podnik na nový trh a nemá ještě dlouholetá data, ze kterých by bylo možné usoudit jak je produkt, či služba sezónní. Článek tedy analyzuje možnost využití teorie her pro forecasting zakázek.