D 2015

Small and medium-sized enterprises in rural spaces

STRAKOVÁ, Jarmila and Jan VÁCHAL

Basic information

Original name

Small and medium-sized enterprises in rural spaces

Name in Czech

Malé a střední podnikání ve venkovském prostoru

Edition

1. vyd. České Budějovice, Innovative Economic Symposium 2015, p. 1-11, 12 pp. 2015

Publisher

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISSN

Keywords (in Czech)

malé a střední podniky; venkovský prostor; Program rozvoje venkova; rozvoj podnikání

Keywords in English

small and medium-sized enterprises; rural space; Rural Development Programme; business development
Změněno: 4/2/2016 10:34, Mgr. Václav Karas

Abstract

V originále

This contribution defines what a rural space is, its structures, elements and links. It also sets out the basic definitions of small and medium-sized enterprises (hereinafter referred to as “SMEs”). It also describes the issues that can potentially influence business develop-ment and the impact thereof on the development of communities, in particular within the context of the balanced and sustainable development of rural regions. These issues include public facilities, the development of services and the development of business activities of an agricultural and non-agricultural nature. The Rural Development Programme is ana-lysed from the point of view of the possible financial support for business activities and the additional potential financial support from EU funds. Attention is paid to craftsmen and small farmers who play an irreplaceable role in the development of infrastructure and the maintenance of the social environment in micro regions. Local Action Groups, which should play an irreplaceable role in the start-up of SMEs in line with the traditions and his-tory of a particular region, also represent an important factor in the development of SMEs. Factors that play substantial roles in the establishment and operation of business entities in the country are also highlighted. These factors include the lack of capital, lower purchas-ing power and demand, pressure from chain stores, and insufficient civil and technical in-frastructure. This list can be extended to include the existing taxation system, the poor lev-el of educational and age structure of the inhabitants of rural spaces and their value orien-tation, the exodus of young people to urban agglomerations, gradually vanishing traditions, a lack of respect for local history, etc. This contribution concludes with a package of pro-posals and recommendations with which to support business development in rural regions and lists selected indicators which present the current status of the issue in the Czech Re-public.

In Czech

Vymezen je venkovský prostor, jeho struktura, prvky a vazby. Uvedeny jsou základní definice MSP v rámci ČR a evropského prostoru. V kontextu vyváženého a udržitelného rozvoje venkovských regionů jsou popsány možné oblasti rozvoje podnikání podmiňující zejména rozvoj obcí. Jedná se např. o oblasti občanské vybavenosti, rozvoj služeb a rozvoj podnikatelských aktivit zemědělského či nezemědělského charakteru. Analyzován je Program rozvoje venkova z pohledu možné finanční podpory pro podnikatelské aktivity, zmíněny jsou i další finanční podpory z fondů EU. Pozornost je věnována i řemeslníkům a drobným zemědělcům, kteří zaujímají nezastupitelnou úlohu z pohledu rozvoje infrastruktury a udržení sociálního prostředí v mikroregionech. Významným faktorem při rozvoji MSP jsou i Místní akční skupiny, které by měly sehrát nezastupitelnou úlohu při jejich aktivizaci v souladu s tradicemi a historií příslušné oblasti. Uvedeny jsou faktory, které sehrávají rozhodující úlohu při vzniku a fungování podnikatelských subjektů na venkově. Vedle nedostatku kapitálu lze jmenovat menší kupní sílu a poptávku, tlak obchodních řetězců, nedostatečnou občanskou a technickou infrastrukturu. Dále lze uvést i stávající daňový systém, horší vzdělanostní a věkovou strukturu obyvatel ve venkovském prostoru a jejich hodnotovou orientaci, odchod do městských aglomerací, postupné odumírání tradic, neúctu k historii apod. Závěr příspěvku je věnován souboru návrhů a doporučení na podporu rozvoje podnikání ve venkovských regionech, uvedeny jsou vybrané ukazatele vypovídající o současném stavu této problematiky v ČR.