V originále
This paper aims at differences between small and medium sized companies (SMEs) and large companies in the Czech manufacturing industry between 2004 and 2010 using data from 3 Community Innovation Surveys waves. The size of a firm increases the probability to engage in an innovation project, however no statistically significant relationship was found for innovation input intensity. Being part of group companies is a positive determi-nant of innovation activities in the first stage (decision, input) of innovation process. This links SMEs to financial sources which are more likely available for larger structures like consortium. SMEs entrant have higher probability to innovate and higher innovation out-put, however this effect has decreasing returns to scale. SMEs efficiency is negatively influ-enced by the amount of public sources. Even mere participation in the public support pro-grams is not associated with the higher probability of innovation activities (innovation decision) and not even to innovation input intensity (weak positive only for EU funds participation).
Česky
Článek se zaměřuje na rozdíly mezi malými a střední podniky (MSP) a velkými podniky v českém zpracovatelském průmyslu v letech 2004 až 2010. Analýza využívá dat z tří CIS vln – dotazování firem o inovacích (Community Innovation Surveys). Výsledky naznačují, že s velikostí firmy (měřená počtem zaměstnanců) roste pravděpodobnost kontinuální inovace. Statisticky významná závislost nebyla nalezena v druhé fázi inovačního procesu mezi velikostí firmy a inovační intenzitou měřenou výdaji na vědeckovýzkumnou činnost na zaměstnance. Pokud je firma součástí skupiny podniků, pak za jinak nezměněných pod-mínek roste pravděpodobnost kontinuální inovace, jako firemního procesu. MSP, které jsou součástí skupiny podniků, tak díky širší korporátní struktuře mají přístup k financování svých inovačních aktivit. MSP, který nově vstoupil na trh, má vyšší pravděpodobnost, že bude inovovat, má vyšší výdaje na inovační aktivity na zaměstnance. Tento efekt stáří firmy má klesající výnosy z rozsahu. Efektivnost MSP je negativně ovlivněna veřejnými zdroji, jmenovitě pak dotacemi a účastí v grantech, kde firmy, které se účastnily, neměly ani vyšší pravděpodobnost, že budou inovovat ani vyšší inovační výstup (s výjimkou EU grantů) než firmy, které se grantu neúčastnily.