D
2015
Analýza ohybových kmitů kinematicky buzeného kloubového hřídele
HRUBÝ, Petr, Lenka KLEISNEROVÁ a Pavla ŽIDKOVÁ
Základní údaje
Originální název
Analýza ohybových kmitů kinematicky buzeného kloubového hřídele
Název anglicky
Analysis bending oscillations excited kinematic cardan shaft
Vydání
1. vyd. Hradec Králové, MMK 2015 : sborník příspěvků, od s. 2565-2574, 15 s. 2015
Další údaje
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
20000 2. Engineering and Technology
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Organizační jednotka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Klíčová slova česky
dynamický průhyb; průběh; kinematické buzení; kloubový hřídel; vektor stavu
Klíčová slova anglicky
dynamic deflection; course; kinematic excitation; propshaft; vector condition
V originále
V pohonech vozidel je jedním z významných zdrojů buzení příčných kmitů spojovacích hřídelí kinematické buzení okraje hřídele v důsledku prostorových kmitů pohonné jednotky. V příspěvku je uvedena metoda výpočtu dynamické deformace kloubového hřídele v důsledku prostorových kmitů pohonné jednotky. Pro výpočet je použita metoda přenosových matic. Buzení je implementováno do výpočtu využitím okrajových podmínek. Je vypočítán průběh průhybu a ostatních prvků vektorů stavu (sklon průhybové čáry, ohybový moment, posouvající síla) po délce hřídele, pro úhlovou rychlost v podrezonanční oblasti a nadrezonanční oblasti. Metoda byla odladěna a ověřena na reálné variantě vozidla a je v dobré shodě s nezávisle provedeným výpočtem modálních a spektrálních vlastností kloubového hřídele.
Anglicky
The vehicle drives is one of the major sources of excitation of transverse vibrations propeller shafts kinematic excitation edge of the shaft due to spatial oscillations of the drive unit. The paper presents a method for calculating the dynamic deformation of the propeller shaft due to spatial oscillations of the drive unit. For the calculation method is used to transfer matrices. The kinematic excitation is implemented in the calculation using the boundary conditions. It is calculated course of deflection, and the other elements of the state vector (slope deflection lines, bending moment, shear force) along the length of the shaft, the angular velocity in the area below the resonance and over the resonance. The method has been debugged and verified on real variant of the vehicle and is in good agreement with the calculation made independently modal and spectral properties propshaft.
Zobrazeno: 5. 11. 2024 05:21