D 2015

Analýza ohybových kmitů kinematicky buzeného kloubového hřídele

HRUBÝ, Petr, Lenka KLEISNEROVÁ and Pavla ŽIDKOVÁ

Basic information

Original name

Analýza ohybových kmitů kinematicky buzeného kloubového hřídele

Name (in English)

Analysis bending oscillations excited kinematic cardan shaft

Authors

HRUBÝ, Petr, Lenka KLEISNEROVÁ and Pavla ŽIDKOVÁ

Edition

1. vyd. Hradec Králové, MMK 2015 : sborník příspěvků, p. 2565-2574, 15 pp. 2015

Publisher

Magnanimitas

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

20000 2. Engineering and Technology

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-80-87952-12-2

Keywords (in Czech)

dynamický průhyb; průběh; kinematické buzení; kloubový hřídel; vektor stavu

Keywords in English

dynamic deflection; course; kinematic excitation; propshaft; vector condition

Tags

Změněno: 20/1/2016 09:00, Mgr. Václav Karas

Abstract

V originále

V pohonech vozidel je jedním z významných zdrojů buzení příčných kmitů spojovacích hřídelí kinematické buzení okraje hřídele v důsledku prostorových kmitů pohonné jednotky. V příspěvku je uvedena metoda výpočtu dynamické deformace kloubového hřídele v důsledku prostorových kmitů pohonné jednotky. Pro výpočet je použita metoda přenosových matic. Buzení je implementováno do výpočtu využitím okrajových podmínek. Je vypočítán průběh průhybu a ostatních prvků vektorů stavu (sklon průhybové čáry, ohybový moment, posouvající síla) po délce hřídele, pro úhlovou rychlost v podrezonanční oblasti a nadrezonanční oblasti. Metoda byla odladěna a ověřena na reálné variantě vozidla a je v dobré shodě s nezávisle provedeným výpočtem modálních a spektrálních vlastností kloubového hřídele.

In English

The vehicle drives is one of the major sources of excitation of transverse vibrations propeller shafts kinematic excitation edge of the shaft due to spatial oscillations of the drive unit. The paper presents a method for calculating the dynamic deformation of the propeller shaft due to spatial oscillations of the drive unit. For the calculation method is used to transfer matrices. The kinematic excitation is implemented in the calculation using the boundary conditions. It is calculated course of deflection, and the other elements of the state vector (slope deflection lines, bending moment, shear force) along the length of the shaft, the angular velocity in the area below the resonance and over the resonance. The method has been debugged and verified on real variant of the vehicle and is in good agreement with the calculation made independently modal and spectral properties propshaft.