D 2015

Fyzikální a matematické modely hřídelí v pohonech s hookeovými klouby

HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ a Pavla ŽIDKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Fyzikální a matematické modely hřídelí v pohonech s hookeovými klouby

Název anglicky

Physical and mathematical models of shafts with hooks joints

Autoři

HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ a Pavla ŽIDKOVÁ

Vydání

1. vyd. Hradec Králové, MMK 2015 : sborník příspěvků, od s. 2546-2554, 9 s. 2015

Nakladatel

Magnanimitas

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

20000 2. Engineering and Technology

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Organizační jednotka

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

ISBN

978-80-87952-12-2

Klíčová slova česky

fyzikální; matematický; model; hřídel; kontinuum; příčný; kmitání

Klíčová slova anglicky

physical; mathematical; model; shaft; continuum; lateral; oscillation

Štítky

KSTR4
Změněno: 20. 1. 2016 08:47, Mgr. Václav Karas

Anotace

ORIG EN

V originále

"V pohonech vozidel je krouticí moment přenášen na poměrně velké vzdálenosti. Při dimenzování na krut při statickém i cyklickém zatěžování vycházejí v řadě případů spojovací hřídele dlouhé, štíhlé a jsou náchylné ke vzniku ohybového kmitání. Hřídele je tedy zapotřebí kontrolovat nejenom na krut, ale rovněž na ohyb z hlediska modálních a spektrálních vlastností hřídele. V příspěvku je formulován matematický model jednorozměrného lineárního kontinua ve stavu kombinovaného ohybově-krouživého kmitání. Je provedeno analytické řešení vlastních frekvencí relativního příčného kmitání a analyzován vliv unášivé rotace hřídele na spektrum vlastních frekvencí úseku kontinua, které tvoří základ fyzikálního modelu hřídele při výpočtu vlastního i vynuceného kmitání hřídele."

Anglicky

"In drives of vehicles, the torque is transmitted at a relatively large distance. When dimensioning for torsion under static and cyclic loading based on in many cases, connecting shafts long, slender, and are susceptible to bending vibrations. The shaft is therefore necessary to control not only to torsion, but also to bending in terms of modal and spectral properties of the shaft. The paper formulated a mathematical model of one-dimensional linear continuum in the state combined bending-gyratory oscillation. It is performed analytical solution of natural frequencies relative lateral oscillation and analyzed the influence of the rotation shaft to the spectrum of natural frequencies of continuum segment, which forms the basis of a physical model of the shaft when calculating own and forced vibration shaft."
Zobrazeno: 15. 12. 2024 04:49