D 2015

Fyzikální a matematické modely hřídelí v pohonech s hookeovými klouby

HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ and Pavla ŽIDKOVÁ

Basic information

Original name

Fyzikální a matematické modely hřídelí v pohonech s hookeovými klouby

Name (in English)

Physical and mathematical models of shafts with hooks joints

Authors

HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ and Pavla ŽIDKOVÁ

Edition

1. vyd. Hradec Králové, MMK 2015 : sborník příspěvků, p. 2546-2554, 9 pp. 2015

Publisher

Magnanimitas

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

20000 2. Engineering and Technology

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-80-87952-12-2

Keywords (in Czech)

fyzikální; matematický; model; hřídel; kontinuum; příčný; kmitání

Keywords in English

physical; mathematical; model; shaft; continuum; lateral; oscillation

Tags

Změněno: 20/1/2016 08:47, Mgr. Václav Karas

Abstract

V originále

"V pohonech vozidel je krouticí moment přenášen na poměrně velké vzdálenosti. Při dimenzování na krut při statickém i cyklickém zatěžování vycházejí v řadě případů spojovací hřídele dlouhé, štíhlé a jsou náchylné ke vzniku ohybového kmitání. Hřídele je tedy zapotřebí kontrolovat nejenom na krut, ale rovněž na ohyb z hlediska modálních a spektrálních vlastností hřídele. V příspěvku je formulován matematický model jednorozměrného lineárního kontinua ve stavu kombinovaného ohybově-krouživého kmitání. Je provedeno analytické řešení vlastních frekvencí relativního příčného kmitání a analyzován vliv unášivé rotace hřídele na spektrum vlastních frekvencí úseku kontinua, které tvoří základ fyzikálního modelu hřídele při výpočtu vlastního i vynuceného kmitání hřídele."

In English

"In drives of vehicles, the torque is transmitted at a relatively large distance. When dimensioning for torsion under static and cyclic loading based on in many cases, connecting shafts long, slender, and are susceptible to bending vibrations. The shaft is therefore necessary to control not only to torsion, but also to bending in terms of modal and spectral properties of the shaft. The paper formulated a mathematical model of one-dimensional linear continuum in the state combined bending-gyratory oscillation. It is performed analytical solution of natural frequencies relative lateral oscillation and analyzed the influence of the rotation shaft to the spectrum of natural frequencies of continuum segment, which forms the basis of a physical model of the shaft when calculating own and forced vibration shaft."