D 2015

Ustálená odezva kloubového hřídele cardanova mechanismu na rotující momentové buzení

HRUBÝ, Petr and Lenka KLEISNEROVÁ

Basic information

Original name

Ustálená odezva kloubového hřídele cardanova mechanismu na rotující momentové buzení

Name (in English)

Steady state response propeller shaft cardan mechanism on rotating moments of force

Authors

HRUBÝ, Petr and Lenka KLEISNEROVÁ

Edition

1. vyd. Hradec Králové, MMK 2015 : sborník příspěvků, p. 2490-2500, 11 pp. 2015

Publisher

Magnanimitas

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

20301 Mechanical engineering

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-80-87952-12-2

Keywords (in Czech)

Hřídel; Dynamický; Deformace

Keywords in English

Shaft; Dynamic; Deformation

Tags

Změněno: 20/1/2016 08:40, Mgr. Václav Karas

Abstract

V originále

"Pohon s Hookeovými klouby představuje příčně kmitající evolutivní systém. Spektrum vlastních frekvencí relativního příčného ohybového kmitání poměrně výrazně závisí na provozním parametru, úhlové rychlosti unášivé rotace systému kloubového hřídele. Se zvyšující se úhlovou rychlostí dochází k poklesu hodnot vlastních frekvencí relativního příčného kmitání, v některých konkrétních případech až o 50 %. Tento fakt je nebezpečný zejména u pohonů, kde se za provozu otáčky hřídelů pohybují v oblasti pod kritickými otáčkami. Je pak nutné zabývat se nejenom otázkou polohy otáčkových rezonancí, ale rovněž analýzou dynamických deformací a dalších stavových veličin v jednotlivých řezech hřídele. Použitou a odladěnou metodu přenosových matic lze s výhodou použít rovněž pro rotující části zubových čerpadel, jejichž hřídele konají ohybové kmitání za rotace."

In English

"Drive with Hooks joints is a transverse oscilating evolutionary systém. The spectrum of natural frequencies relative lateral bending vibration quite considerable depending on the operating parameter of the drive, angular velocity of rotation of the PTO shaft. With increasing angular speed decreases relative values of the natural frequencies of oscillation. In some particular cases the decrease of 50%. This fact is especially dangerous drives which are in operation speed shafts move in just below the critical speed. It is then necessary to deal with not only the qestion of the resonances of speed, but also the analysis of dynamic deformation and other state variables in the different sections of the shaft. Used and checkout method of transfer matrices can be advantageously used also for the rotating parts of the gear pumps whose shafts are held flexural vibrations during rotation."