2015
Ustálená odezva kloubového hřídele cardanova mechanismu na rotující momentové buzení
HRUBÝ, Petr a Lenka KLEISNEROVÁZákladní údaje
Originální název
Ustálená odezva kloubového hřídele cardanova mechanismu na rotující momentové buzení
Název anglicky
Steady state response propeller shaft cardan mechanism on rotating moments of force
Autoři
HRUBÝ, Petr a Lenka KLEISNEROVÁ
Vydání
1. vyd. Hradec Králové, MMK 2015 : sborník příspěvků, od s. 2490-2500, 11 s. 2015
Nakladatel
Magnanimitas
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
20301 Mechanical engineering
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Organizační jednotka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ISBN
978-80-87952-12-2
Klíčová slova česky
Hřídel; Dynamický; Deformace
Klíčová slova anglicky
Shaft; Dynamic; Deformation
Štítky
Změněno: 20. 1. 2016 08:40, Mgr. Václav Karas
V originále
"Pohon s Hookeovými klouby představuje příčně kmitající evolutivní systém. Spektrum vlastních frekvencí relativního příčného ohybového kmitání poměrně výrazně závisí na provozním parametru, úhlové rychlosti unášivé rotace systému kloubového hřídele. Se zvyšující se úhlovou rychlostí dochází k poklesu hodnot vlastních frekvencí relativního příčného kmitání, v některých konkrétních případech až o 50 %. Tento fakt je nebezpečný zejména u pohonů, kde se za provozu otáčky hřídelů pohybují v oblasti pod kritickými otáčkami. Je pak nutné zabývat se nejenom otázkou polohy otáčkových rezonancí, ale rovněž analýzou dynamických deformací a dalších stavových veličin v jednotlivých řezech hřídele. Použitou a odladěnou metodu přenosových matic lze s výhodou použít rovněž pro rotující části zubových čerpadel, jejichž hřídele konají ohybové kmitání za rotace."
Anglicky
"Drive with Hooks joints is a transverse oscilating evolutionary systém. The spectrum of natural frequencies relative lateral bending vibration quite considerable depending on the operating parameter of the drive, angular velocity of rotation of the PTO shaft. With increasing angular speed decreases relative values of the natural frequencies of oscillation. In some particular cases the decrease of 50%. This fact is especially dangerous drives which are in operation speed shafts move in just below the critical speed. It is then necessary to deal with not only the qestion of the resonances of speed, but also the analysis of dynamic deformation and other state variables in the different sections of the shaft. Used and checkout method of transfer matrices can be advantageously used also for the rotating parts of the gear pumps whose shafts are held flexural vibrations during rotation."