D 2015

Ustálená odezva kloubového hřídele cardanova mechanismu na rotující momentové buzení

HRUBÝ, Petr a Lenka KLEISNEROVÁ

Základní údaje

Originální název

Ustálená odezva kloubového hřídele cardanova mechanismu na rotující momentové buzení

Název anglicky

Steady state response propeller shaft cardan mechanism on rotating moments of force

Autoři

HRUBÝ, Petr a Lenka KLEISNEROVÁ

Vydání

1. vyd. Hradec Králové, MMK 2015 : sborník příspěvků, od s. 2490-2500, 11 s. 2015

Nakladatel

Magnanimitas

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

20301 Mechanical engineering

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Organizační jednotka

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

ISBN

978-80-87952-12-2

Klíčová slova česky

Hřídel; Dynamický; Deformace

Klíčová slova anglicky

Shaft; Dynamic; Deformation

Štítky

Změněno: 20. 1. 2016 08:40, Mgr. Václav Karas

Anotace

V originále

"Pohon s Hookeovými klouby představuje příčně kmitající evolutivní systém. Spektrum vlastních frekvencí relativního příčného ohybového kmitání poměrně výrazně závisí na provozním parametru, úhlové rychlosti unášivé rotace systému kloubového hřídele. Se zvyšující se úhlovou rychlostí dochází k poklesu hodnot vlastních frekvencí relativního příčného kmitání, v některých konkrétních případech až o 50 %. Tento fakt je nebezpečný zejména u pohonů, kde se za provozu otáčky hřídelů pohybují v oblasti pod kritickými otáčkami. Je pak nutné zabývat se nejenom otázkou polohy otáčkových rezonancí, ale rovněž analýzou dynamických deformací a dalších stavových veličin v jednotlivých řezech hřídele. Použitou a odladěnou metodu přenosových matic lze s výhodou použít rovněž pro rotující části zubových čerpadel, jejichž hřídele konají ohybové kmitání za rotace."

Anglicky

"Drive with Hooks joints is a transverse oscilating evolutionary systém. The spectrum of natural frequencies relative lateral bending vibration quite considerable depending on the operating parameter of the drive, angular velocity of rotation of the PTO shaft. With increasing angular speed decreases relative values of the natural frequencies of oscillation. In some particular cases the decrease of 50%. This fact is especially dangerous drives which are in operation speed shafts move in just below the critical speed. It is then necessary to deal with not only the qestion of the resonances of speed, but also the analysis of dynamic deformation and other state variables in the different sections of the shaft. Used and checkout method of transfer matrices can be advantageously used also for the rotating parts of the gear pumps whose shafts are held flexural vibrations during rotation."