D 2015

The Analysis of Czech Customers Attitude to Modern Technologies in Retail

KUČERA, Lukáš

Basic information

Original name

The Analysis of Czech Customers Attitude to Modern Technologies in Retail

Name in Czech

Analýza postoje českých spotřebitelů k moderním technologiím v obchodě

Authors

KUČERA, Lukáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Norristown (USA), 25th International Business Information Management Association Conference - Innovation Vision 2020: From Regional Development Sustainability to Global Economic Growth, IBIMA 2015, p. 571-583, 13 pp. 2015

Publisher

International Business Information Management Association, IBIMA

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

United States of America

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

RIV identification code

RIV/75081431:_____/15:00000563

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-0-9860419-4-5

UT WoS

000360508700054

Keywords (in Czech)

Retailing; zákazníci; moderní technologie; výzkum

Keywords in English

Retailing; Customers; Modern technologies; Research

Tags

IF, RIV15
Změněno: 16/2/2016 14:18, Mgr. Václav Karas

Abstract

ORIG CZ

V originále

Modern technologies are currently very important tools for retailers how to increase the effectiveness of processes which take place in retail chains. It is not just retailers who use modern technologies - customers also use these technologies when they make purchases in retail stores. The main aim of this article is to analyse the attitude of Czech customers to these technologies from various aspects. Knowledge of customers' attitudes forms a basic step for retailers to be able to improve the modern technologies perception and also to increase the level of these technologies use. Based on the analysis it can be stated that the customers' attitude to modern technologies is modestly positive regardless the gender, age or other demographic and socioeconomic characteristics. Very interesting is the finding that modern technologies are used more by women and by inhabitants from the larger places of residence.

In Czech

Moderní technologie představují v současné době velice důležitý nástroj pro obchodníky ke zvýšení celkové efektivity procesů, které se odehrávají v obchodní jednotce. Nejsou to pouze obchodníci, kdo používá moderní technologie, ale tyto jsou využívány i samotnými zákazníky, kteří v obchodních jednotkách nakupují. Hlavním cílem tohoto článku je analyzovat postoj tuzemských spotřebitelů k těmto technologiím, a to z různých aspektů. Znalost postojů zákazníků je výchozím podkladem pro obchodníky k možném zlepšení technologií směrem ke konečným zákazníkům. Na základě provedené analýzy je zřejmé, že postoj spotřebitelů k moderním technologiím je pozitivní, a to bez ohledu na pohlaví, věk či jiné demografické či socioekonomické otázky. Velice zajímavé je zjištění, že moderní technologie jsou více využívány ženami a obyvateli větších sídelních útvarů.
Displayed: 5/11/2024 08:19