J 2015

Frančajzing kak sposob vedenija biznesa i jego primenenije na praktike

ZEMAN, Robert and Lukáš POLANECKÝ

Basic information

Original name

Frančajzing kak sposob vedenija biznesa i jego primenenije na praktike

Name in Czech

Franchising jako způsob podnikání a jeho aplikace v praxi

Authors

ZEMAN, Robert and Lukáš POLANECKÝ

Edition

Economics and politics, Magnitogorsk, Magnitogorskij zemědělskij technickij univerzita, 2015, 2310-4570

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Russian Federation

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

franchisant; franchising; franchisor; podnikání; franchisingová smlouva

Keywords in English

franchisee; franchising; franchisor; undertaking; franchise agreement

Tags

Změněno: 18/1/2016 11:42, Mgr. Václav Karas

Abstract

V originále

Tento článek pojednává o franchisingu jako zvláštním způsobu podnikání. V teoretické části článku je věnována pozornost základním pojmům, které jsou s franchisingem spojené a jsou zde uvedeny výhody a nevýhody, které tato zvláštní forma podnikání přináší. Zde můžeme pozorovat odlišnosti od klasického podnikání.   Praktická část článku uvádí konkrétní příklad fungování franchisingové sítě. Tato síť je aplikována na pivovar Staropramen a jeho vytvoření franchisingové sítě v podobě značkových restaurací Potrefená husa. Praktická část poukazuje na velmi úspěšně zavedený způsob podnikání pomocí franchisingu.

In Czech

This article discusses the franchising as a particular way of doing business. The theoretical part of the article is devoted to the attention of the basic concepts which are associated with franchising and here are the advantages and disadvantages that this particular form of business brings. Here we can observe the differences from the classic business.The practical part of the article gives the specific example of the functioning of the franchise network. This network is applied to the Staropramen brewery and his creation of a franchise network in the form of branded restaurants Potrefená husa. The practical part refers to very successfully established way of doing business through franchising.