POLANECKÝ, Lukáš and Daniel RAUŠER. Self-reflection on Learning Styles of Students in the Tertiary Education Sector. Online. Littera Scripta. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2015, roč. 8, No 2, p. 78-92. ISSN 1805-9112. [citováno 2024-04-24]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Self-reflection on Learning Styles of Students in the Tertiary Education Sector
Name in Czech Sebereflexe stylu učení studentů v terciární vzdělávací sféře
Authors POLANECKÝ, Lukáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Daniel RAUŠER (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition Littera Scripta, České Budějovice, Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2015, 1805-9112.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/75081431:_____/15:00000560
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech) Učební styl; kognitivní styl; gender; terciární vzdělávání
Keywords in English Learning style; cognitive style; gender; tertiary education
Tags ERIH, RIV15
Changed by Changed by: Mgr. Václav Karas, učo 10752. Changed: 17/2/2016 10:52.
Abstract
One of the main tools with which a teacher contributes to the effective education of students is the issue of learning styles. A teacher should not only be able to recognize these learning styles and respect them, but also to effectively influence them. If there occurs a failure to respect the learning styles of individual students as well as of those regarding the teacher's styles of teaching, one may lose original individuals, or thinkers (Mareš, 1998). In this study, attention is not only focused on the possibility that learning styles differ merely in terms of students’ individual attitudes, but also on the opportunities where learning styles may be significantly influenced by the nature of various fields of study. This article aims to present the results of a quasi-experiment which was conducted at the Institute of Business and Technology in České Budejovice during the academic year 2013/2014. The main purpose was to determine and take into account the differences in the learning styles among students of economic and technical study programmes.
Abstract (in Czech)
Jedním z hlavních nástrojů, jak může přispět učitel k efektivnímu vzdělávání studentů je nastínění problematiky stylů učení. Učitel by měl být schopen rozpoznat styly učení studentů, respektovat je, ale také efektivně ovlivňovat. V případě nerespektování stylů učení jednotlivých studentů a zároveň stylů vyučování učitelů, můžeme ztratit originální jedince, myslitele (Mareš, 1998). V této studii je věnována pozornost nejen možnosti, že se studijní styly liší pouze z hlediska individuálního postoje studenta, ale také možnosti, kde studijní styly mohou být také výrazně ovlivněny povahou různých studijních oborů. Cílem článku je prezentovat výsledky provedeného kvaziexperimentu, který proběhl v akademickém roce 2013/2014 na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích. Hlavním úkolem tohoto šetření bylo zjistit a zohlednit pomocí standardizovaného dotazníku rozdíly v učebních stylech studentů ekonomických a technických studijních programů.
PrintDisplayed: 24/4/2024 13:52