2015
			
	    
	
	
    Self-reflection on Learning Styles of Students in the Tertiary Education Sector
POLANECKÝ, Lukáš and Daniel RAUŠERBasic information
Original name
Self-reflection on Learning Styles of Students in the Tertiary Education Sector
	Name in Czech
Sebereflexe stylu učení studentů v terciární vzdělávací sféře
	Authors
POLANECKÝ, Lukáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Daniel RAUŠER (203 Czech Republic, belonging to the institution)
			Edition
 Littera Scripta, České Budějovice, Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2015, 1805-9112
			Other information
Language
English
		Type of outcome
Article in a journal
		Field of Study
50300 5.3 Education
		Country of publisher
Czech Republic
		Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
		RIV identification code
RIV/75081431:_____/15:00000560
		Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
			Keywords (in Czech)
Učební styl; kognitivní styl; gender; terciární vzdělávání
		Keywords in English
Learning style; cognitive style; gender; tertiary education
		
				
				Changed: 17/2/2016 10:52, Mgr. Václav Karas
				
		In the original language
One of the main tools with which a teacher contributes to the effective education of students is the issue of learning styles. A teacher should not only be able to recognize these learning styles and respect them, but also to effectively influence them. If there occurs a failure to respect the learning styles of individual students as well as of those regarding the teacher's styles of teaching, one may lose original individuals, or thinkers (Mareš, 1998). In this study, attention is not only focused on the possibility that learning styles differ merely in terms of students’ individual attitudes, but also on the opportunities where learning styles may be significantly influenced by the nature of various fields of study. This article aims to present the results of a quasi-experiment which was conducted at the Institute of Business and Technology in České Budejovice during the academic year 2013/2014. The main purpose was to determine and take into account the differences in the learning styles among students of economic and technical study programmes.
				In Czech
Jedním z hlavních nástrojů, jak může přispět učitel k efektivnímu vzdělávání studentů je nastínění problematiky stylů učení. Učitel by měl být schopen rozpoznat styly učení studentů, respektovat je, ale také efektivně ovlivňovat. V případě nerespektování stylů učení jednotlivých studentů a zároveň stylů vyučování učitelů, můžeme ztratit originální jedince, myslitele (Mareš, 1998). V této studii je věnována pozornost nejen možnosti, že se studijní styly liší pouze z hlediska individuálního postoje studenta, ale také možnosti, kde studijní styly mohou být také výrazně ovlivněny povahou různých studijních oborů. Cílem článku je prezentovat výsledky provedeného kvaziexperimentu, který proběhl v akademickém roce 2013/2014 na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích. Hlavním úkolem tohoto šetření bylo zjistit a zohlednit pomocí standardizovaného dotazníku rozdíly v učebních stylech studentů ekonomických a technických studijních programů.