V originále
One of the main tools with which a teacher contributes to the effective education of students is the issue of learning styles. A teacher should not only be able to recognize these learning styles and respect them, but also to effectively influence them. If there occurs a failure to respect the learning styles of individual students as well as of those regarding the teacher's styles of teaching, one may lose original individuals, or thinkers (Mareš, 1998). In this study, attention is not only focused on the possibility that learning styles differ merely in terms of students’ individual attitudes, but also on the opportunities where learning styles may be significantly influenced by the nature of various fields of study. This article aims to present the results of a quasi-experiment which was conducted at the Institute of Business and Technology in České Budejovice during the academic year 2013/2014. The main purpose was to determine and take into account the differences in the learning styles among students of economic and technical study programmes.
In Czech
Jedním z hlavních nástrojů, jak může přispět učitel k efektivnímu vzdělávání studentů je nastínění problematiky stylů učení. Učitel by měl být schopen rozpoznat styly učení studentů, respektovat je, ale také efektivně ovlivňovat. V případě nerespektování stylů učení jednotlivých studentů a zároveň stylů vyučování učitelů, můžeme ztratit originální jedince, myslitele (Mareš, 1998). V této studii je věnována pozornost nejen možnosti, že se studijní styly liší pouze z hlediska individuálního postoje studenta, ale také možnosti, kde studijní styly mohou být také výrazně ovlivněny povahou různých studijních oborů. Cílem článku je prezentovat výsledky provedeného kvaziexperimentu, který proběhl v akademickém roce 2013/2014 na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích. Hlavním úkolem tohoto šetření bylo zjistit a zohlednit pomocí standardizovaného dotazníku rozdíly v učebních stylech studentů ekonomických a technických studijních programů.