J 2015

Communication in educational practice

KUČERKA, Daniel, Ludmila OPEKAROVÁ, Roman HRMO and Monika KARKOVÁ

Basic information

Original name

Communication in educational practice

Name in Czech

Komunikace v pedagogické praxi

Authors

KUČERKA, Daniel, Ludmila OPEKAROVÁ, Roman HRMO and Monika KARKOVÁ

Edition

Open Online Journal of Research and Education, Baden, Pädagogische Hochschule Niederösterreich, 2015, 2313-1640

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Austria

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

Komunikace; Management; Pedagogická praxe

Keywords in English

Communication; Management; Pedagogical practice

Tags

DPS
Změněno: 6/1/2016 10:10, Mgr. Václav Karas

Abstract

ORIG CZ

V originále

The aim of the article is to analyze the effective communication of the managing pedagogical workers. The paper points to the essence, meaning and function of the communication in the teaching practice. Communication means the process of transmitting the mutual understanding through the information, symbols such as the speech, character, font, and so on. On the other hand if there is no mutual understanding after the transfer of symbols, the effective communication does not occur. The communication process is divided into the basic elements that together in relations make up the model of the communication process (Čambál et al., 2000). The survey deals with the analysis of the effective communication of the managers in the educational practice. The survey sample consisted of 20 managers from four secondary schools in the South Czech Region. In the items of the questionnaires we focused on their views on the communication culture or the effective communication with their subordinates. The results show that 40% of the workers think that they should improve their communication with subordinates. However, all agreed with the opinion that they are satisfied with their job.

In Czech

Cílem článku je analyzovat efektivní komunikaci řídících pedagogických pracovníků. Práce ukazuje na podstatu, smysl a funkce komunikace v pedagogické praxi. Komunikací se rozumí proces přenosu vzájemného porozumění prostřednictvím informací, symbolů jako řeč, znak, písmo, a tak dále. Na druhou stranu, pokud neexistuje vzájemné porozumění u převodu symbolů, nedojde k efektivní komunikaci. Komunikační proces je rozdělen do základních prvků, které spolu ve vztazích tvoří model komunikačního procesu (Čambal et al., 2000). Průzkum se zabývá analýzou efektivní komunikace manažerů v pedagogické praxi. Výběrového šetření se zúčastnilo 20 vedoucích pracovníků ze čtyř středních škol v jihočeském kraji. V jednotlivých položkách dotazníků jsme se zaměřili na jejich názory na komunikační kulturu nebo efektivní komunikaci se svými podřízenými. Výsledky ukazují, že 40% pracovníků si myslí, že by měli zlepšit svou komunikaci s podřízenými. Nicméně, všichni souhlasili s názorem, že jsou spokojeni se svou prací.
Displayed: 23/11/2024 00:30