J 2015

Výuka náboženství v anglickém státním školství v historické retrospektivě

SIDIBE, Karim

Basic information

Original name

Výuka náboženství v anglickém státním školství v historické retrospektivě

Name (in English)

Religious education in English state schools in a retrospective overview

Authors

SIDIBE, Karim (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Auspicia, České Budějovice, Vysoká škola evropských a regionálních studií, o.p.s. 2015, 1214-4967

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/75081431:_____/15:00000535

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

náboženství; křesťanství; vzdělání; náboženská výchova; výuka náboženství

Keywords in English

religion; Christianity; education; religious instruction; religious education

Tags

KCJ1, RIV15
Změněno: 15/10/2015 11:31, Mgr. Václav Karas

Abstract

ORIG EN

V originále

Výuka náboženství je součástí moderního anglické školství již od jeho vzniku v 70. letech 19. století. Cílem tohoto článku je popsat postavení tohoto předmětu v anglickém školství na základě historického vývoje. Jeho počátky se objevují v obecních školách z první poloviny 19. století, které měly za povinnost zajišťovat náboženskou výchovu pro žáky ze všech povolených denominací. V období po první světové válce dochází ke krizi náboženské pedagogiky, ale s blížící se katastrofou druhé světové války nastává nový rozmach náboženské pedagogiky a podpory náboženské výchovy v anglickém veřejném školství, který trval až do konce 50. let 20. století. V 60. letech 20. století nastává nová krize, jež se odráží v reformních snahách dvou hlavních osobností moderní anglické náboženské pedagogiky, Harolda Loukese a Niniana Smarta. V 80. letech 20. století se prosazuje současný koncept výuky náboženství, v němž má křesťanství výsadní postavení, ale které vyučuje i pět dalších hlavních náboženství Británie. Postavení výuky náboženství je díky způsobu definování jeho tematických okruhů, jeho vynětí z Národního kurikula či jeho obsahovému zaměření velmi specifické a diskutabilní.
Displayed: 18/10/2024 13:48