J
		
		2015
			
	    
Využití mezijazykového vlivu při osvojování francouzského jazyka
	    JANOUŠKOVÁ, Jitka
	
	
	
	    
	
     
 
	
	Basic information
	
		Original name
		Využití mezijazykového vlivu při osvojování francouzského jazyka
	 
		
			Name (in English)
			The use of cross-linguistic influence in the acquisition of French
		 
				Authors
				JANOUŠKOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
			 
			
				Edition
				 Auspicia, České Budějovice, Vysoká škola evropských a regionálních studií, o.p.s. 2015, 1214-4967
			 
		
Other information
		
	
		
			Type of outcome
			Article in a journal
		 
	
		
			Field of Study
			50300 5.3 Education
		 
	
		
			Country of publisher
			Czech Republic
		 
	
		
			Confidentiality degree
			is not subject to a state or trade secret
		 
	
		
			RIV identification code
			RIV/75081431:_____/15:00000529
		 
	
			
				Organization unit
				Institute of Technology and Business in České Budějovice
			 
		
		
			Keywords (in Czech)
			mezijazykový vliv; faktor; francouzský jazyk; chyba; výuka
		 
		
			Keywords in English
			cross-linguistic influence; factor; French language; error; teaching
		 
			
			
				
					In the original language
					Příspěvek se nejprve věnuje faktorům, které ovlivňují mezijazykový vliv. Dále zkoumá výsledky výzkumů týkajících se mezijazykového vlivu při studiu francouzštiny v českém školním prostředí. Zde jsou shrnuty oblasti, kde lze předpokládat vznik tohoto vlivu, a přístupy učitelů i studentů k otázce jeho potenciálního využití a je proveden krátký výzkum ve vysokoškolském prostředí. Závěrem jsou shrnuty kroky, jež by bylo vhodné učinit s cílem zlepšit využívání mezijazykového vlivu při výuce.
				 
				
					In English
					The paper first deals with factors that affect cross-linguistic influence. Further, it examines the results of researches concerning the cross-linguistic influence within the acquisition of French in the Czech school environment. Here, it summarizes the areas where the emergence of this influence might be expected, and also the approaches of teachers and students towards the issue of its potential use, and a short research in the university field is done. Finally, the paper  summarizes the steps to be taken with the aim of improving the use of the cross-lingusitic influence within the teaching.
				  
				Displayed: 31/10/2025 07:35