Detailed Information on Publication Record
2015
Využití mezijazykového vlivu při osvojování francouzského jazyka
JANOUŠKOVÁ, JitkaBasic information
Original name
Využití mezijazykového vlivu při osvojování francouzského jazyka
Name (in English)
The use of cross-linguistic influence in the acquisition of French
Authors
JANOUŠKOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Auspicia, České Budějovice, Vysoká škola evropských a regionálních studií, o.p.s. 2015, 1214-4967
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/75081431:_____/15:00000529
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech)
mezijazykový vliv; faktor; francouzský jazyk; chyba; výuka
Keywords in English
cross-linguistic influence; factor; French language; error; teaching
Změněno: 14/10/2015 11:30, Mgr. Václav Karas
V originále
Příspěvek se nejprve věnuje faktorům, které ovlivňují mezijazykový vliv. Dále zkoumá výsledky výzkumů týkajících se mezijazykového vlivu při studiu francouzštiny v českém školním prostředí. Zde jsou shrnuty oblasti, kde lze předpokládat vznik tohoto vlivu, a přístupy učitelů i studentů k otázce jeho potenciálního využití a je proveden krátký výzkum ve vysokoškolském prostředí. Závěrem jsou shrnuty kroky, jež by bylo vhodné učinit s cílem zlepšit využívání mezijazykového vlivu při výuce.
In English
The paper first deals with factors that affect cross-linguistic influence. Further, it examines the results of researches concerning the cross-linguistic influence within the acquisition of French in the Czech school environment. Here, it summarizes the areas where the emergence of this influence might be expected, and also the approaches of teachers and students towards the issue of its potential use, and a short research in the university field is done. Finally, the paper summarizes the steps to be taken with the aim of improving the use of the cross-lingusitic influence within the teaching.