2015
			
	    
	
	
    Vznik digitálního rozdělení
DOBIÁŠ, VáclavBasic information
Original name
Vznik digitálního rozdělení
	Name (in English)
Arising of digital divide
		Authors
DOBIÁŠ, Václav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
			Edition
 Trendy ve vzdělávání, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 1805-8949
			Other information
Language
Czech
		Type of outcome
Article in a journal
		Field of Study
50300 5.3 Education
		Country of publisher
Czech Republic
		Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
		RIV identification code
RIV/75081431:_____/15:00000518
		Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
			Keywords (in Czech)
digitální rozdělení; dosažené vzdělání rodičů; digitální gramotnost; ICILS 2013
		Keywords in English
digital divide; parental educational level; digital literacy; ICILS 2013
		
				
				Changed: 21/9/2015 11:54, Mgr. Václav Karas
				
		In the original language
Příspěvek předkládá první analýzu dat českých žáků získaných z mezinárodního šetření ICILS 2013. Hlavním cílem článku je poodhalit důvody vzniku druhé formy digitálního rozdělení v České republice. Výsledky dotazníkového šetření z ICILS 2013 jsou zpracovány formou kontingenčních tabulek. Mezi hlavní zjištění patří: Žáci se počítačové aktivity vedoucí k zábavě učí hlavně sami (facebook, on-line hry apod.). Rodiče s vyšším dosaženým vzděláním učí své děti více práci na počítači, díky čemuž mají lépe socioekonomicky situovaní žáci vyšší šanci, že budou znát základní pracovní počítačové aktivity ještě před započetím výuky informatiky
				In English
The article presents analysis of the international survey ICILS 2013. The main aim of this article is to reveal reasons of rise second level digital divide in the Czech Republic. Results of the questionnaire part of survey ICILS 2013 are presented in the form of contingency tables. The main findings is: Students learn themselves leisure computer activities. At activities leading to work with computers, parents with higher educational attainment more teach their children these activities, so better socioeconomically situated students have higher chance to know the basics working computer activities before starting the learning ICT at school.