J 2015

Vznik digitálního rozdělení

DOBIÁŠ, Václav

Basic information

Original name

Vznik digitálního rozdělení

Name (in English)

Arising of digital divide

Authors

DOBIÁŠ, Václav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Trendy ve vzdělávání, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 1805-8949

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/75081431:_____/15:00000518

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

digitální rozdělení; dosažené vzdělání rodičů; digitální gramotnost; ICILS 2013

Keywords in English

digital divide; parental educational level; digital literacy; ICILS 2013

Tags

Změněno: 21/9/2015 11:54, Mgr. Václav Karas

Abstract

V originále

Příspěvek předkládá první analýzu dat českých žáků získaných z mezinárodního šetření ICILS 2013. Hlavním cílem článku je poodhalit důvody vzniku druhé formy digitálního rozdělení v České republice. Výsledky dotazníkového šetření z ICILS 2013 jsou zpracovány formou kontingenčních tabulek. Mezi hlavní zjištění patří: Žáci se počítačové aktivity vedoucí k zábavě učí hlavně sami (facebook, on-line hry apod.). Rodiče s vyšším dosaženým vzděláním učí své děti více práci na počítači, díky čemuž mají lépe socioekonomicky situovaní žáci vyšší šanci, že budou znát základní pracovní počítačové aktivity ještě před započetím výuky informatiky

In English

The article presents analysis of the international survey ICILS 2013. The main aim of this article is to reveal reasons of rise second level digital divide in the Czech Republic. Results of the questionnaire part of survey ICILS 2013 are presented in the form of contingency tables. The main findings is: Students learn themselves leisure computer activities. At activities leading to work with computers, parents with higher educational attainment more teach their children these activities, so better socioeconomically situated students have higher chance to know the basics working computer activities before starting the learning ICT at school.